14. března 2010 13:23 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Procvič si hrdlo... Čím? Třeba Veselou šestnáctkou

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Pivo (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pivo (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

LIBEREC Procvič si hrdlo. Láska na první půllitr. Povstalec, Mazel, Ryzák, Vraník, Grošák. Kolařské nebo Veselá šestnáctka. Fantazie i šikovná hra s rodnou řečí se promítají do reklamních sloganů na česká piva. Ale i do jejich názvů. Studentka Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci Kateřina Čechová o tom napsala ojedinělou diplomku. A při práci na ní se nesčíslněkrát královsky pobavila.

"Třeba pivovar Koníček z Vojkovic dělá tři druhy piva. Tmavé je Vraník, světlé Ryzák a schválně jestli uhodnete, jak se jmenuje polotmavé? Přece Grošák," řekla Čechová.

Některá piva dostávají názvy podle zákazníků. "Například jeden minipivovar stojí u cyklostezky a vyrábí se v něm Kolařské," uvedla Čechová. Mnoha pivům přísluší "tituly a funkce" - Prezident, Primátor, Rytíř či Kníže. Hodnostářky zastupují Kněžna a Baronka.

Třináctka Baronka se jmenuje podle Ulriky von Levetzowové, milenky básníka Johanna Wolfganga Goetheho. Žila na zámku v Třebívlicích, vzdálených 35 kilometrů od Žatce, kde se nyní "šlechtična" stáčí.

Motivace náladou i rébusy
Mezi důvody, jež vedly k pojmenování piva, zařadila studentka i takzvanou motivaci náladou. Vztahuje se k vícestupňové Veselé šestnáctce z libozvučného pivovaru U Bezoušků. V názvech piv se ukrývají rovněž slavné literární postavy Strakonický dudák nebo Brouček.

Jména jiných piv připomínají rébusy. Co taková Křižíkova sedmnáctka, jak na ni? "Nic složitého to není. Minipivovar, kde se dělá, sídlí v Křižíkově ulici číslo popisné 17," zjistila Čechová.

A přece se točí
Mezi pivovarskými slogany je jejím favoritem Napojte se na mystérium hojnosti. "Slogan vydal pivovar Zlatopramen pouze ke svému dožínkovému pivu. Nejvíc se mi na něm líbila polysémie, tedy mnohovýznamovost. Napojit se znamená napít se zároveň i spojit se s něčím," vysvětlila Čechová. Oblíbila si také A přece se točí, Láska na první půllitr nebo Češi myslí na jedno. Slavné Galileovo 'A přece se točí' si vypůjčila firma Hols poté, co v roce 2000 obnovila výrobu v pivovaru ve Vratislavicích. Uzavřely ho o dva roky dříve Pražské pivovary.

K diplomce o názvech piv a reklamních sloganech se studentka dostala díky svému pedagogovi z Technické univerzity Václavu Lábusovi. "Na jazykovou práci o pivech si myslel sám, ale scházel mu na ni čas. Tak se mě zeptal, jestli bych o takové téma nestála já," uvedla studentka. Nakonec ji "pivní" diplomová práce vzala tak, že usínala v posteli, obklopena studijními materiály a lingvistickými publikacemi.

ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.

Najdete na Lidovky.cz