7. května 2008 9:56 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Reklama před sto lety lhala víc než teď

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Výstava ukazuje staré reklamy spolu s výrobky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výstava ukazuje staré reklamy spolu s výrobky. | foto: ČTK

PLZEŇ Ojedinělá výstava v Plzni mapuje historii reklamy u nás. „Boom reklamy koncem 19. století ovlivnilo zrušení cechů,“ říká organizátor akce Miloslav Krist.

„Nenávidím reklamu,“ pronesl při zahájení výstavy Šalba a klam v Západočeském muzeu v Plzni její autor Miloslav Krist, plzeňský sběratel a vystavovatel. Jak později uvedl pro LN, na mysli měl hlavně současnou reklamu, ať už v podobě letákové záplavy ve schránkách nebo ve formě televizních spotů.

O to víc ale Krista, původní profesí typografa, zajímá historie reklamy, zejména pak ve spojení s vývojem tisku: „Sbírám všechno, co je vytištěno nebo napsáno. I v obyčejných tovaryšských listech jsou zachyceny úžasné lidské osudy,“ říká Krist.

První skutečný rozvoj reklamy v českých zemích nastal podle Krista v letech 1860 až 1870 a souvisel s tehdejším vydáním nového živnostenského zákona, který rušil řemeslnické cechy. „Cechy reklamu nesmírně svazovaly, s jejich zrušením nastal její obrovský rozvoj. V té době už byly v českých zemích na výši časopisy, takže se tisk stal rychle hlavním reklamním nosičem,“ popisuje pro LN Krist.

Plzeňská výstava mapuje historii reklamy v českých zemích v letech 1850 až 1950. Na ploše více než 300 metrů čtverečních se představují stovky dobových reklam nejen ze západních Čech, ale i z ostatních území bývalého RakouskaUherska a pozdějšího Československa. K vidění jsou nejen zmíněné časopisy, ale také reklamní plakáty, letáky i dobové výrobky, které reklama propagovala.

„Největší pozornost věnujeme období kolem roku 1900 a období první republiky. Například před sto lety byla obrovským reklamním fenoménem pohlednice, a to v celém Rakousku-Uhersku,“ líčí Krist. Výstavu doplňují i fotografie a také desítky předmětů. Například motocykl, ale i gramofony, fotoaparáty, hračky, šperky, zbraně, hudební nástroje, oděvy i řemeslné výrobky. „Ze soukromé sbírky zde máme zapůjčen gramofon plzeňského prodejce gramofonů. Byl sám o sobě reklamou. Prodejce jej používal jako reklamu, pouštěl na něm desky,“ vysvětlil ČTK autor.

Podle něj nechybí ani ukázky reklamy, spojené se jmény slavných osobností, nebo vytvořené známými českými umělci. Zastoupeny jsou i reklamy, které byly samy o sobě uměleckými díly. „Kolem roku 1900 začaly například vznikat úžasné secesní reklamní litografie,“ řekl LN Krist.

Reklamy, které převažovaly před sto lety, nabízely hlavně léčitelskou kosmetiku. „Reklama tenkrát lhala ještě víc než dnes,“ dodává Krist. „Nikdo ji nereguloval ani nekontroloval, takže nejrůznější mastičkáři často nabízeli masti, jimiž léčili úplně všechno od kuřích ok až po křivý nos a mastné vlasy. Dnes je až humorné, co všechno se tehdy v reklamách zcela vážně tvrdilo. Byla to taková kouzelná doba začátků, kdy se ještě neprojevují negativní stránky nových jevů. Ať už jde o reklamu nebo třeba o automobilismus,“ vysvětluje autor výstavy. Po vzniku Československé republiky se pak začaly objevovat také první reklamní agentury a reklamě se začali vážněji věnovat i umělci, kteří měli jméno.

Výstava nazvaná Šalba a klam potrvá v Plzni do 3. srpna.