Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Rusové našli 'úlomek' meteoritu. Váží více jak půl tuny

18:10aktualizováno  18:15
MOSKVA - Úlomek "čeljabinského meteoritu" o váze asi 570 kilogramů, který dopadl na Zem v polovině února, se podařilo ruské expedici vyzdvihnout ze dna jezera Čebarkul na Urale. "Přesnou váhu úlomku se zjistit nepodařilo, protože váhy se rozbily," napsala agentura Interfax.

Čeljabinský meteorit. Rusům se podařilo z jezera vylovit půltunový kus. foto: APČTK

Vylovený úlomek mohl původně vážit přes 600 kilogramů, ale během vytahování z dvacetimetrové hloubky se od něj odlomily dva menší fragmenty.

ČTĚTE TAKÉ:

V ruských médií se již dříve objevily odhady vědců, podle nichž mohl "čeljabinský meteorit" vážit 11.000 tun a jeho průměr činil 17 metrů. Patrně šlo o druhé největší nebeské těleso, které zasáhlo Zemi, po tunguzském meteoritu, který dopadl na Sibiři v červnu 1908.

Bude patřit mezi 10 největších

"Podle předběžné obhlídky a charakteristických příznaků pro kamenné meteority lze říci, že tento úlomek je částí čeljabinského meteoritu," prohlásil docent Sergej Zamozdra z čeljabinské univerzity. Konstatoval, že povrch meteoritu je silně roztavený, dobře patrná je i rez a velké množství důlků. "Je to největší úlomek meteoritu a nejspíše bude patřit mezi deset největších nalezených meteoritů," odhadl. Výlov meteoritu stál Čeljabinskou oblast 1,6 milionu rublů (asi 950.000 Kč).

"Sotva se kdy naskytne druhá taková příležitost vylovit ze dna meteorit. Cožpak to není úlovek snů?" obhajoval náklady technický vedoucí expedice Maxim Šipulin. Potápěči v jezeře našli celkem 14 úlomků meteoritu, druhý největší vážil jen 11 kilogramů.

Meteorit způsobil milionové škody

Meteorit - sledovaný už v podobě roje meteoritů - 15. února vyděsil milionový Čeljabinsk. Tlaková vlna rozbila tisíce oken a úlomky skla zranily asi 1500 lidí. Úkaz způsobil škody za miliardu rublů (asi 600 milionů korun).

meteorit na urale rozbíjel okna domů

Nárazová vlna dvakrát oblétla Zemi kolem dokola. Podle vědecké studie, publikované v časopise Geophysical Research Letters, při nárazu šlo o největší uvolněnou energii na jednom místě za více než sto let, alespoň podle senzorů, které jinak slouží k odhalování utajovaných pokusných jaderných výbuchů. Výbušná energie, která se uvolnila při dopadu vesmírného roje na Urale, odpovídala síle 460 kilotun trinitrotoluenu.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!