Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Ruští vědci neznámou DNA nenašli, výrok dementovali

MOSKVA - Ruští vědci dementovali veškeré dosavadní informace o nálezu neznámých mikroorganismů ve vodě z antarktického podzemního jezera Vostok.

Napsal to list Moskovskij komsomolec s odvoláním na Sergeje Bulata z petrohradského Ústavu jaderné fyziky. Sám Bulat přitom minulý týden oznámil, že se podařilo izolovat bakteriální DNA, která zatím v žádné databázi nebyla popsána. Nyní svůj výrok odvolal.

ČTĚTE TAKÉ:

Nalezené mikroorganismy byly podle ruského vědce ve skutečnosti do podzemní vody zaneseny zvenčí během průzkumného vrtu. Marnost dosavadních nadějí potvrdil i vedoucí genetické laboratoře petrohradského ústavu Vladimir Koroljov.

Experimenty

Podobné experimenty provádějí i výzkumné týmy z Británie a USA. Už loni jejich členové varovali ruské kolegy, že jejich postup může přinést výsledky zkreslené kontaminací a může navíc vnést nežádoucí mikroorganismy do samotného jezera. Metody, kterých používají američtí a britští vědci, jsou sice zdlouhavější a nákladnější, ale kontaminaci údajně vylučují. Američtí odborníci zkoumají antarktické podzemní jezero Whillan, vědecký tým z Británie se snaží proniknout do jezera Ellsworth.

"Všechny naše objevy, a nebylo jich nijak mnoho, má na svědomí kontaminace vrtu. Nelze hovořit o tom, že byla objevena zcela nová, dosud neznámá bakterie," prohlásil.

Pro ruskou vědeckou komunitu je takový výsledek zklamáním, shodují se ruská média. Předpokládalo se, že nález získaný z podzemní vody může přispět k objasnění forem života před dobou ledovou i k pokroku ve zkoumání možných projevů života na jiných planetách. Ruští vědci nyní čekají na dodání dalších vzorků, aby mohli ve zkoumání pokračovat. Vzorky by měly do Ruska dorazit v květnu.

Jezero Vostok, ohřívané energií zemského jádra, je největším z asi 400 antarktických vodních ploch skrytých pod ledem. Jeho šířka dosahuje 30 až 80 kilometrů, dlouhé je 300 kilometrů. Ruská vrtná souprava loni vrstvu ledu prorazila dvakrát a při druhém vrtu odebrala z jezera do speciálních laboratorních nádob vzorek třiceti až čtyřiceti litrů vody.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!