Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

Ruští vědci nalezli v žilách mamuta tekoucí krev. Zkusí jej klonovat

Pozůstatky mamuta, který byl objeven na Sibiři začátkem května, mají v žilách tekoucí krev, potvrdili to vědci, kteří tělo zvířete zkoumají. Nález zvedá vlnu optimismu mezi těmi, kteří doufají v možnost naklonování tohoto prehistorického tvora.

V roce 2007 bylo na Sibiři nalezeno téměř neporušené tělo mladé mamutí samice Ljuby. foto: Reprofoto

Dobře zachovalé pozůstatky dospělé mamutí samice byly objeveny expedicí ruských vědců na jednom z Ljachovských ostrovů v Severním ledovém oceánu. Vedoucí skupiny, Semyon Grigoryev, který je vědeckým pracovníkem na Severovýchodní federální univerzitě v Jakutsku, usuzuje stáří nálezu na 10 000 až 15 000 let, píše server thenewage.co.za.

Po několika tisících let proudila mamutovi z břicha krev

Nejpřekvapivější na nálezu je právě jeho zachovalost, a to hlavně spodní části samiččina těla. Odstranění ledu v této oblasti porušila kožní tkaninu a z břicha jí začala proudit tmavá krev, a to i přesto, že se okolní teplota pohybovala okolo -10°C. „Toto je nejúžasnější nález mé kariéry,“ uvedl pro agenturu AFP Grigoryev. „Jak je možné, že se krev zachovala v tekuté formě? Dokonce i svalová tkáň je červená, má stejnou barvu jako čerstvé maso,“ dodal.

Mamut severní

Samice byla klasifikována jako „mamut severní“ (Mammuthus primigenius), což je jeden z posledních vyvinutých druhů mamutů před jejich vyhynutím; je také nejbližším příbuzným dnešního slona indického. Představuje první nález dospělé samice a její dožitý věk byl odhadnut na 50 až 60 let. Ruští vědci nyní exemplář uchovávají na neznámém místě v severním Rusku. „Existuje možnost, že by nám byla samice ukradena,“ má obavy Grigoryev.

Zatímco vrchní polovina mamutího těla byla s největší pravděpodobností požitá tehdejšími predátory a zbyla z ní tak jen kostra, spodní část zůstala dobře zachovalá, jelikož zamrzla v přírodním jezírku, ve kterém zvíře nejspíše zahynulo.

Podaří se vědcům po naklonování psa i klon mamuta?

Tento objev přináší nové naděje výzkumníkům a vědeckým pracovníkům, kteří se snaží o návrat tohoto vyhynulého druhu naklonováním. „Tento nález nám snad umožní odejmutí živých buněk, jejichž DNA by se dalo použít v klonovacím procesu,“ věří Grigoryev a dodává, že žádné z předešlých nalezených mamutích pozůstatků nenabízely tak dobře zachovalou tkáň, která by obsahovala dostatečné množství živých buněk potřebných k tomuto účelu.

Severovýchodní federální univerzita uzavřela minulý rok dohodu o spolupráci s jihokorejským vědcem Hwang Woo-Sukem, zaštítěným Sooamskou biotechnickou výzkumnou nadací, který roku 2005 přivedl na svět prvního naklonovaného psa. Spolu s dalšími vědci z Jižní Koreje, Ruska a Spojených států budou v příštích měsících zkoumat pozůstatky nalezené mamutí samice a potencionální možnosti jejich dalšího vědeckého využití.

Kontroverze ohledně klonování živých organismů stále přetrvává.