4. července 2009 16:18 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Sedadlo v první třídě - menší šance na přežití

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 10Diskuse
letadlo (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy letadlo (ilustrační foto) | foto: Indranil MUKHERJEEAFP

WASHINGTON/PRAHA Letečtí odborníci se přou o to, zda existuje zaručený způsob, jak lze zvýšit šanci na přežití při leteckém neštěstí. Někteří experti si ale myslí, že kromě potřebné dávky štěstí ovlivňují šance přežít leteckou havárii i další faktory. Do této skupiny patří i David Noland, který v roce 2007 napsal na toto téma článek do magazínu Popular Mechanics.

V něm na základě prozkoumání 20 amerických leteckých havárií doložil, že bezpečnější jsou zadní sedadla. Vybral si přitom ty nehody, při kterých alespoň jedna osoba přežila a alespoň jedna zahynula.

Výsledky ukázaly, že zatímco pasažéři v první třídě mají šanci na přežití asi 49 procent, na místech, která se nacházejí za křídly, to činí již 69 procent. „Zdá se mi to jako jasné. Když něco zasáhnete ve velké rychlosti, předek je rozdrcený více než zadní část letadla,“ citovala Nolanda televize CNN.

Pravděpodobnost přežití

 První třída - 49 %

 Před křídlem - 56 %

 Nad křídlem - 56 %

 Zadní část letadla - 69 %

Podle něj je předek stroje jednoduše řečeno „zasažený“ častěji proto, že se letadlo neustále pohybuje dopředu. Noland si proto myslí, že tím pádem nehraje ani roli to, o jaký typ katastrofy se jedná. Stejné je to podle něj i v případě, kdy letadlo musí nouzově přistát nebo když sjede z přistávací dráhy.

Další odborníci však tento názor nesdílí. John Eakin z texaské společnosti Air Data Research podotýká, že žádný návod na přežití neexistuje. „Nemyslím si, že je nějaký vzorec na přežití,“ uvedl. „Nedomnívám se, že je nějaký typ letadla nebo pozice, které by nabízely větší šanci na přežití.

Záleží na typu nehody. Někdy jsou přeživší vzadu, někdy v přední části trupu, “ dodal. Od roku 1970 statistici na webu Airsafe.com evidují 13 nehod, které přežila jediná osoba (Bakariová je čtrnáctá). Pět šťastlivců přitom bylo v dětském věku. Další čtyři byli členové posádky.

Todd Curtis, který data sesbíral si však nedokázal přesně vysvětlit, proč se mezi přeživšími tak často nacházeli členové leteckého personálu a děti. Vysvětlení ale částečně poskytl Noland. Výhodu leteckého personálu podle něj poskytuje například to, že se nachází v robustním kokpitu.

Důležité je dostat se ven

Odborníci se ale shodují na tom, že pokud už pasažéři přežijí samotnou nehodu, tak je především důležité bleskově opustit havarované letadlo. V podobných případech totiž hrozí vypuknutí požáru. Důležité proto také je, zda se záchranné týmy nachází v blízkosti.

Ty mohou kromě uhášení případného požáru zraněné lidi kvapně odvézt do nemocnice. Rychlou evakuaci se letos podařilo provést například cestujícím v letadle, které v lednu nouzově přistálo na řece Hudson v New Yorku. Všech 155 lidí na palubě přežilo.

Noland ale i přes své statistické závěry zdůrazňuje, že cestovaní letadlem je tak bezpečné, že si sám osobně vybírá místa podle zcela jiného klíče. „Snažím se získat místo u okýnka. Pravděpodobnost nehody je tak malá, že se vůbec neobávám.“

Pouze ve 14 případech od roku 1970 přežila leteckou nehodu jen jedna osoba

prosinec 1971, Peru
91 lidí zemřelo, sedmnáctiletou Juliane Köpckeovou zachránila sedačka

leden 1972, Československo
Poblíž Srbské Kamenice v severních Čechách se zřítilo letadlo DC-9, zázrakem se zachránila dvaadvacetiletá srbská letuška Vesna Vulovičová

leden 1985, USA
70 lidí zemřelo, v troskách byl zachráněn sedmnáctiletý chlapec

leden 1987, Pobřeží slonoviny
50 lidí lidí zemřelo, zachránil se muž

srpen 1987, USA
154 obětí, čtyřletá dívka přežila

listopad 1992, Vietnam
30 lidí zahynulo, přeživšího cestujícího nalezli osm dní po nehodě

listopad 1993, Makedonie
223 obětí, jeden pasažér přežil

březen 1995, Kolumbie
51 mrtvých, přežila devítiletá dívka

září 1997, Kambodža
65 mrtvých, naživu zůstal roční chlapec

prosinec 1997, SAE
85 mrtvých, přežil člen personálu

březen 2003, Alžírsko
102 obětí, přežil člen leteckého personálu

červenec 2003, Súdán
116 mrtvých, naživu zůstal tříletý chlapec

  • 10Diskuse




Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče
Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče

Zavřené školky a letní prázdniny si žádají jediné – vyrazit na nezapomenutelný rodinný výlet, zabavit děti a neunavit rodiče. Jaké jsou naše tipy na výlety po Čechách?

Najdete na Lidovky.cz