Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

‚Američany asi zaujaly i příběhy obyčejných lidí‘. Hra o protektorátu vyhrála soutěž

Magazín

  6:00aktualizováno  7. srpna 12:57
PRAHA - Téma československé historie boduje. Češi vyvinuli vzdělávací hru na počítač o protektorátu a v Americe s ní vyhráli mezinárodní soutěž. Počítačovou simulaci Československo 38 - 89: Atentát společně připravili odborníci z Univerzity Karlovy v Praze a Akademie věd ČR.

Grafika počítačové hry Československo 38 - 89: Atentát. foto: Koláž, cs3889.czReprofoto

„Odvedli jste skvělou práci. Československo 38-89 ukazuje, jak se mohou učit děti v budoucnosti,“ uvedl na adresu českých kolegů v tiskové zprávě John Romero, známý herní vývojář a jeden ze členů komise.

Vzdělávací hra roku

Soutěž Games Learning Society Showcase 2015 o nejlepší vzdělávací hru roku pořádá mezinárodní organizace Games Learning Society sdružující vědce, herní vývojáře a vůdčí osobnosti průmyslu zaměřeného na výzkum a vývoj digitálních výukových her. Konala se v americkém Madisonu.

Co rozhodlo o tom, že z finále vystoupí jako vítěz právě česká hra a ne například britská hra pro výuku matematiky Twelve a Dozen (2. místo) nebo americká hra Stagecraft (3. místo)? 

„Porota hodnotila jak technologické a umělecké zpracování, tak výukový obsah a praktickou použitelnost hry ve výuce. Myslím, že o naší výhře rozhodla souhra těchto faktorů. Hra je postavená na příbězích obyčejných lidí, kteří prožívají velké historické události - je možné, že i tento přístup americkou porotu zaujal,“ sdělil serveru Lidovky vedoucí projektu Vít Šisler.

Atentát na Heydricha i odsun sudetských Němců. Díky hře mají děti možnost si jednotlivé situace lépe představit. Procházejí archivy, ptají se jednotlivých postav. Nikdy ale minulost nemohou změnit.

Tři roky práce

„Prvotním nápadem udělat výukovou hru o nedávných československých dějinách jsme se s kolegou Cyrilem Bromem z Matematicko-fyzikální fakulty UK zabývali již v roce 2008,“ vzpomíná Šisler na samý počátek zrodu hry.

Na tvorbě hry nakonec pracovalo víc než dvacet lidí. Celý vývoj trval skoro tři roky. Projekt Československo 38-89 ale nesestává jen z vítězné hry Atentát, ta je pouze první z celkem tří výukových simulací. 

Dědu zatklo gestapo

Počítačová simulace kombinuje prvky interaktivního komiksu a počítačových her. Hra je postavená na vyprávění pamětníků. Hráč se ze současnosti dostává do minulosti a prostřednictvím vhodně volených otázek se nejen dozvídá historické souvislosti, ale také se snaží vypátrat příběh svého dědy, kterého v den atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha zatklo gestapo. 

Na minulost je pohlíženo z různých pohledů, které se mohou zásadně lišit. Postavy nejsou reálné, ale byly vytvořeny na základě historických pramenů. „Hra  je výsledkem spolupráce mnoha lidí, zásadně ji ovlivnili zejména historici z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd,“ doplňuje Šisler.

Zpestření školní hodiny

Hra má dvě výrazně odlišné verze: jako výuková pomůcka pro školy a jako popularizační hra pro veřejnost. „ Verze pro školy nabízí učitelům několik modelových hodin, každou s jiným tématem, ve kterých se hraní simulace střídá s její analýzou a dalšími aktivitami. Učitel promítá simulaci na projektoru a celá třída se zapojuje do ovlivňování děje v simulaci,“ vysvětluje Šisler modelový průběh hodiny. Školní verze je k dispozici na stránkách projektu (ZDE).

Podle oficiálního vyjádření ocenila americká porota nejen vynikající provedení a strhující atmosféru, ale také maximální respekt při přístupu k takto závažnému tématu.

Jak soutěž probíhá?

„Games Learning Society nejprve zveřejnila otevřenou výzvu, do které se přihlásilo podle mého odhadu ke stovce výukových her, přesné číslo ovšem organizátoři nezveřejnili. Z těch komise vybrala 22 her z celého světa, jejichž autoři byli pozváni na mezinárodní konferenci GLS 2015 své hry prezentovat na živo. Pouze pět z těchto 22 pozvaných bylo vybráno do finále, ve kterém jsme ukazovali hru jak komisi odborníků, tak všem účastníkům konference. V komisi seděli legendy herního designu, jako je například John Romero, autor slavných her Wolfenstein 3D nebo Doom, a renomovaní odborníci na výukové hry. O vítězi komise rozhodla až na místě, na základě prezentací všech finalistů,“ přiblížil vedoucí projektu Vít Šisler.

Autoři: ,

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...