8. listopadu 2010 16:17 Lidovky.cz > Relax > Věda

Škola ničí přirozené matematické nadání, říká profesor Hejný

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Milan Hejný | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Milan Hejný | foto: Lidové noviny

Profesor Milan Hejný ví, jak se má učit matematika, aby neodrazovala. Patří totiž mezi přinejmenším evropské, ale spíš světové kapacity v oboru didaktiky tohoto předmětu. Přitom se k této disciplíně nedostal studiem pedagogiky, ale prostřednictvím svého malého syna, který kdysi v 70. letech vtipně a správně vyřešil matematickou úlohu, ale přesto dostal pětku. "Já chtěl vlítnout do školy a té učitelce to vytmavit," vzpomíná. Jeho moudrý otec se však zeptal: "A co tím změníš? Abys něco změnil, musíš jít sám učit." Šel.

LN Pane profesore, lze vůbec matematiku naučit?
Ve smyslu přenosu informací nikoli. Ale lze vytvořit prostředí, v němž se děti matematiku naučí. Tady je obrovský rozptyl mezi učiteli, kteří jsou schopni to udělat, a těmi, kteří nejsou. Tedy oni jsou možná taky schopni to prostředí vytvořit, ale věří, že matematika se má nadrilovat. To je podle mne tragédie. Významná polská psycholožka Edyta Gruszczyk-Kolczyńská udělala nedávno výzkum a dokázala, že útlum matematického nadání je obrovský.

Celý rozhovor s profesorem Milanem Hejným si přečtěte v úterním vydání deníku

  • 4Diskuse


Radka Kvačková

Autor

Radka Kvačkováradka.kvackova@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz