Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Skončí už v dětské módě tyranie růžové a modré?

Magazín

  6:50
PAŘÍŽ - Zvyk vtěsnávat dětskou módu jen do růžové a modré je jak železná košile. Až teprve nedávná stížnost pětileté americké dívky, která poslala návrh řetězci Gap, aby kromě těchto tradičních barev nabídl i něco neutrálnějšího, by mohla situaci obrátit k lepšímu. Už proto, že to šéf společnosti v odpovědi holčičce slíbil, napsal list Le Parisien.

Skončí už v dětské módě tyranie růžové a modré? foto: Shutterstock

Stížnost Alice, že dívčí trička jsou všechna růžová a s potisky princezen a že by stálo za to zavést oddělení, které by nebylo ani klučičí, ani holčičí, ale prostě jen dětské, by mohla mířit i do dalších řetězců. Stačí vejít do obchodů Kiabi, Du pareil au meme nebo do C & A, aby bylo vidět, že dětská móda cílí jednoznačně jen na dva tábory: od košil až po ponožky na obdivovatele superhrdinů nebo naopak princezen, třpytivých doplňků a malých baletek. Styl se přísně liší: krátká a přiléhavá trička pro dívky, vojenské šortky pro malé kluky.

Další padlé tabu. Tepláky se derou na módní Olymp

Rodiče procházející mezi regály netají svou nespokojenost. „Máme už dost té nesvobody (ve výběru),“ stěžuje si jedna maminka doprovázená roztomilou holčičkou s - jak jinak - růžovými brýlemi. Podle Marion Georgelové z hnutí Odvahu k feminismu (Osez le féminisme) to je problém, protože se tím buduje nerovnost od útlého věku. Zejména výchova dívek má v oblékání sešněrovaná pravidla: v šatech nesmí moc dovádět, aby se neumazaly, zatímco chlapcům je dovoleno válet se i v blátě. A pokračuje to ve vzdělávání, ve kterém nejsou ženy zastoupeny v celých odvětvích. A naopak přefeminizovaná povolání jsou pak špatně placena.

Podle specialistky pro otázky rovnosti žen a mužů Isabelle Colletové rozdíly již vznikají ve škole, kde děti podléhají diktátu vlastní módní policie už od mateřské školy a nikdo to nezpochybňuje. I na tělocvik jsou pak holčičky schopny přijít v úboru z Ledového království, který se k tomu samozřejmě absolutně nehodí.

Výrobci oblečení nesou svůj díl odpovědnosti, když cíleně bombardují reklamou děti ve věku už od čtyř let. Zejména dívky se pak snaží mluvit do svého oblékání a některé chtějí, aby bylo co nejvíce „holčičí“.

Nepřekročitelná hranice mezi pohlavími se začala tvořit v 80. letech, kdy regály obchodů začalo zaplavovat zboží rozdělené podle typických barev. Cílem bylo samozřejmě více vydělat. Není možné, aby mladší bratr zdědil fialové kolo po starší sestře.

Neutralita

Návrat k neutralitě by tedy měl být vítán. První vlaštovky jsou už vidět v odděleních pro miminka. Podle Hélene Lahalleové, redaktorky módního časopisu pro děti Milk, se objevuje bílá, béžová, šedá či tmavošedá. Některé značky jako Zara a Mango jsou více „unisex“. Hranice mezi pohlavími se stírají i díky mnoha návrhářům, kteří upřednostňují například přírodní motivy, palmy, tygry či kočky. A maminky více pátrají v nabídce pro chlapce, aby oblékaly dívky.

Ve vzdálenější minulosti přitom před pátým rokem věku nebyly prakticky žádné rozdíly, francouzští kluci i holky nosili spíše dlouhé vlasy a dlouhé košile. Podle Colletové „genderové“ rozlišování začalo až v 50. letech, kdy se Karolína monacká dostala jako dcera herečky a kněžny Grace Kellyové na stránky časopisů celá v růžovoučkém. Přitom předtím byli kluci spíše v růžovém v kontrastu s červenou a holky nosily převážně modrou, barvu panenství, uzavírá Le Parisien.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!