28. listopadu 2017 6:18 Lidovky.cz > Relax > Věda

Skořice má překvapující zdravotní účinky, zjistili vědci

Skořice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Skořice | foto: Shutterstock

Pokud máte rádi skořici, neváhejte si ji přisypat do svého příštího jídla. Podle nového výzkumu toto oblíbené koření podporuje metabolismus v tukových buňkách myší i lidí, informoval zpravodajský server Time.

V nové studii, kterou zveřejnil odborný časopis Metabolism, testovali vědci Michiganské univerzity účinek cinamaldehydu - esenciálního oleje, který dodává skořici její vůni - na tukových buňkách odebraných myším a také čtyřem lidským dobrovolníkům.

Zjistili, že při vystavení esenciálnímu oleji ze skořice začaly jak myší, tak lidské tukové buňky spalovat tuk prostřednictvím procesu známého jako termogeneze. Bližší pohled ukázal, že olej zvýšil aktivitu několika genů, enzymů a proteinů, o nichž je známo, že zlepšují metabolismus tuků.

Tukové buňky ukládají energii ve formě lipidů. Z evolučního hlediska může tělo tuto uloženou energii využít v případě nedostatku potravy, anebo během chladnějších měsíců přeměnit na teplo.

Ovšem ve společnosti, kde je jídla a tepla relativně dostatek, nemá uložená energie často jak se uvolnit, a to může přispět k nežádoucímu nárůstu hmotnosti. Autorka studie Jun Wuová uvedla, že pravidelná konzumace skořice by mohla být jedním ze způsobů, jak přimět tukové buňky spálit část této uložené energie.

Studie nicméně zkoumala jen přímé účinky skořice na tukové buňky, a ne na lidská těla, a tudíž bude třeba ještě další výzkum, aby se zjistilo, zda se na nich projeví účinky termogeneze stejně jako na jednotlivých buňkách.

A ačkoli je skořice považována za bezpečnou v množství běžně užívaném v potravinách, zatím je podle profesorky Wuové příliš brzy na stanovení účinné dávky. „Máme pocit, že není třeba sníst jednou za čas velké množství skořice,“ řekla. „Pokud ji budete jíst každý den, předpokládáme, že by mohl nastat kumulativní efekt, a postupem času by se tyto příznivé účinky mohly projevit.“