1. září 2009 9:08 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Slina klíštěte jako lék proti rakovině. Vědci jsou optimističtí

Klíště - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Klíště - ilustrační foto | foto: Shutterstock

SAO PAULO Klíště nepřenáší jen infekční nemoci, ale jeho slina obsahuje rovněž protein, který by mohl léčit rakovinu kůže, jater a slinivky břišní. Tvrdí to brazilští vědci, o jejichž objevu informovala agentura AFP.

Když vědci studovali jihoamerický druh tohoto parazita, objevili, že tento protein ničí rakovinové buňky a zdravé buňky nenapadá.
"Je to obrovský objev," soudí šéfka této studie Ana Marisa
Chudzinskiová-Tavassiová zabývající se molekulární biologií na institutu Butantan v Sao Paulu. "Substance obsažená ve slině tohoto klíštěte by mohla být lékem proti rakovině," uvedla.

Expertka objevila moc tohoto proteinu pojmenovaného Faktor X aktivní, když testovala protisrážlivé vlastnosti sliny klíště, které umožňují parazitovi sytit se krví zvířat nebo lidí.

Protein má společné charakteristiky s anticoagulantem (substancí působící proti srážení krve) TFPI či inhibitorem typu Kunitz, který rovněž působí na růst buněk.

Vědci pak přistoupili k laboratorním testům, aby zjistili, zda má protein vliv na rakovinové buňky. Výsledky předčily všechna jejich očekávání.

"K našemu velkému překvapení protein nezabíjel zdravé buňky, které jsme také testovali. Zabil jen rakovinové buňky," uvedla
Chudzinskiová-Tavassiová. "Jestliže dva týdny denně ošetřuji malý nádor u zvířete, nádor se nerozvíjí a dokonce se zmenšuje. Po 42 dnech nádor zmizí úplně," vysvětlila.

Aby však bylo možno vyrobit lék, je zapotřebí mnoha let klinických testů a velkých investic, což v současnosti není Brazílie schopna zajistit. "Učinit objev je jedna věc, vyrobit na jeho základě lék je věc zcela jiná," uvedla Chudzinskiová-Tavassiová. Zatím podala žádost o patentování proteinu a jezdí po světě, aby svůj objev představila.

The Baby Gang: Když se vám narodí dvojčata