28. března 2017 14:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Stopka pro soukromé školy. Ministerstvo neví, co s nimi

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Ilustrační foto: Škola. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto: Škola. | foto: Shutterstock

Ministerstvo si neví rady s množstvím škol, které zakládají rodiče nespokojení s běžnými základkami. Základní škola Dr. Tyrše v Hlučíně, kousek od Ostravy, je jednou ze tří ve městě. Stojí v centru, proto má i méně dětí, většina mladých rodin žije na sídlištích. Do budovy z padesátých let by se vešlo 400 žáků, je jich tu zhruba polovina. Po letmém prozkoumání docela běžná dobře fungující základní škola.

Hlouček kluků se o přestávce přetahuje na chodbě o tibetskou vlajku, ostatní se hrnou do tříd, za chvíli začne hodina. Když tu ale dostoupáte do třetího patra, ocitnete se před skleněnými dveřmi, které se po stisknutí vypínače otevírají s tichým zašuměním. Za nimi vás čeká překvapení.

Po vstupu do třídy vás nečeká obvyklá obdélníková místnost s dětmi v lavicích a s tabulí v čele, ale velký propojený prostor, kde jsou pohromadě různě staré děti, prvňáci, druháci, třeťáci. Na čemsi pracují, každý ale trochu na něčem jiném, dvě dívky se uklidily s jakousi úlohou z psaní na koberec, kluk si bere z police krabici, v níž je poskládané zadání matematické úlohy, a nese si ji do protějšího kouta.

Vládne tu lehký pracovní ruch. Učitel a učitelka stojí v rohu třídy a pozorují práci. Tedy neříká se jim tu učitel, ale průvodce. Jeden z nich vyjde na chodbu a zapluje do dveří, za nimiž je kuchyňka. Tam sedí tři děti, svačí a debatují. Zapojí se do hovoru, všichni ale mluví polohlasem, protože hned vedle jsou pootevřené dveře, na kterých je dětskou rukou napsáno: ČTEME POTICHU, LEŽÍME V KLIDU, ŽÁDNÉ JÍDLO, ŠEPTÁME!!! Na velkém polštáři tu leží kluk a čte. Co to je? Čtecí místnost přece!

Kde jsme se to ocitli? Co je to za třídu? Mají hodinu, nebo přestávku? Jaký mají předmět? A jak to, že každý dělá něco jiného?

Rodiče na útěku

Iniciátorem vzniku této školy je Montessori centrum, občanské sdružení založené rodiči z Hlučína a okolí. V těch základních rysech se neliší od desítek podobných „rodičovských“ škol, které teď vznikají po celé České republice. Prakticky pro všechny je typické, že zásadně mění to, na co jsou ze škol zvyklí dnešní dospělí. Například spojují předměty do větších celků. Obvykle tu najdete blok, který se věnuje čtení, psaní a počítání, druhý, který se věnuje přírodním vědám, a třetí, jenž se zabývá tvořením a poznáváním. Někde ale mají dokonce jediný předmět, pojmenovaný třeba Labyrint světa. Podobně propojují různě staré děti, nedělí je do tříd, ruší pětačtyřicetiminutové hodiny a další atributy, které jsme si zvykli považovat za nutnou součást školního vyučování.

To hlavní ale spočívá ve změně role učitele a žáka. Ono přejmenování na průvodce není jen formální. Dospělý tu opravdu funguje spíš jako přítomná pomoc a podpora, ne jako hlavní zdroj informací a pokynů. Jde o způsob výuky oproti běžným zvyklostem velmi individualizovaný a postavený na samostatnosti dítěte. Tady není základem obsahu vzdělávání ctnost poslechnout učitele, ale znát sám sebe, umět se rozhodovat v klíčových životních situacích. To, že dítě musí rozhodovat vlastně každý den o tom, co chce dělat, jak to skloubit s tím, co by mělo dělat, že musí rozhodnout, kdy a s kým to bude dělat, je jen cestou k takovému návyku.

Právě takové školy si přeje sílící skupina poučených rodičů – obvykle třicátníků. Respektující přístup, převaha činnosti dítěte nad činností učitele, možnost uplatnit svoji iniciativu a nápady. Téhle objednávce většina veřejných škol vyhovět zatím neumí. A to je také důvod, proč zažíváme tak dramatický nárůst počtu žádostí o založení soukromých škol v regionech. Nárůst je to natolik výrazný, že se ho před pár týdny ministerstvo školství rozhodlo zastavit.

  • Co bude se soukromýmí školami?
  • A proč se ministerstvo snaží zastavit jejich boom?


TOMÁŠ FEŘTEK, Autor je odborný konzultant EDUin, o.p.s.
  • 16Diskuse






Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.