Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Škola má učit, jak pracovat s informacemi, tvrdí nová strategie

Věda

  7:00
PRAHA - Hlavním úkolem školy nebude v budoucnu předávání informací, ale naučení žáků informace třídit a zpracovat. Shodlo se na tom ministerstvo školství spolu s odborníky v rámci půl roku trvající debaty o strategii vzdělávání do roku 2020.
Škola (ilustrační foto).

Škola (ilustrační foto). foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Podle Petra Černikovského z ministerstva se ale nedohodli například na hodnocení výsledků žáků, jasno není ani ohledně změn v řízení škol.

Nový přístup ke vzdělávání je podle prvního náměstka ministra školství Jiřího Nantla potřeba i kvůli rychlému nástupu moderních technologií, které mění komunikaci i způsob uvažování dětí. Vzdělávání by se proto mělo víc zaměřit na osobnostní rozvoj. Lidé by také měli v budoucnu ovládat aspoň jeden světový jazyk a škola by je zároveň měla vést k aktivnímu občanství a podnikavosti.

Jak výsledky žáků hodnotit

"Škola by měla učit ty informace nějak zpracovat a kriticky hodnotit," dodal Černikovský. Prosté informace, jako například kdy byla bitva na Bílé hoře, se totiž děti nemusejí učit ve škole, během chvíle si je najdou internetu.

Nová strategie

  • Ministerstvo o strategii diskutovalo během jara na řadě setkání a kulatých stolů. Dokument by měl řešit také třeba zapojení počítačů do výuky, omezení byrokracie ve školách nebo změn ve financování škol. Vytyčené cíle by měly udávat směr i při změně ministra školství. Vláda by měla materiál dostat zhruba v listopadu.

"Řadu témat budeme schopni nanejvýš pojmenovat, jejich řešení v současné době neznáme," připustil ale Černikovský. Ve strategii, která má vymezit hlavní směr vzdělávání na příští léta, se prý neshodli třeba na tom, jak nakládat s výsledky hodnocení žáků. Spousta lidí má totiž po zkušenostech se státní maturitou nebo testy 5. a 9. tříd obavy, že by mohly být statistiky zneužity.

Úředníci prý také s kantory a veřejností nenašli shodu na tom, jak zlepšit řízení škol. Školy od mateřských po střední totiž spadají pod obce, respektive kraje, a ministerstvo má tak omezené možnosti, jak tento systém ovlivňovat.

Autoři: ,