Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Mikroorganismy v ledovci podle studie uvolňují metan do atmosféry. Ten podle vědců může ovlivňovat globální klima

Z tajícího grónského kontinentálního ledovce se v létě uvolňuje metan, uvádí studie, na které se podíleli vědci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy (PřF UK). Biologické procesy pod ledem podle ní mohou ovlivňovat koncentrace skleníkových plynů v atmosféře, a tím i globální klima. Fakulta to sdělila ve středu v tiskové zprávě. Studii publikoval časopis Nature.
Ledovec (ilustrační foto).

Ledovec (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Svět má nová pravidla pro klima. Státy toho dělají proti oteplování málo, míní kritici

Mezinárodní tým vědců z osmi institucí tábořil před třemi lety u ledovcové řeky odvodňující přes 600 kilometrů čtverečních grónského ledovce. Sbíral vzorky vody, měřil koncentrace rozpuštěného metanu a analyzoval jeho původ. Vědci zjistili, že z ledovcového povodí se v létě 2015 uvolnilo zhruba šest tun metanu, což odpovídá přibližně množství, které by za tu dobu vyprodukovalo 100 krav. Pomohlo jim k tomu čidlo, jež umožňuje kontinuální měření metanu.

„Naše výsledky potvrzují hypotézu, že podledovcové ekosystémy jsou vlastně mokřady, ve kterých můžou mikroorganismy produkovat metan. Kde se navíc nachází aktivní hydrologický systém, neboli kde jsou tyto mokřady odvodňovány, se tento metan může vyplachovat a posléze unikat do atmosféry,“ uvedl Guillaume Lamarche-Gagnon, hlavní autor studie z univerzity v anglickém Bristolu.

Nejvíce metanu tvoří mikroorganismy v bezkyslíkatém prostředí

V grónských ledovcových vrtech a antarktickém podledovcovém jezeře byl metan nalezen už v minulosti, až nová studie ale ukazuje, že se podledovcový metan skutečně uvolňuje do atmosféry, a to po celé léto při tání ledu. „Vzhledem k tomu, že tento ledovec bude v příštích desetiletích tát stále rychleji, je pravděpodobné, že se i metan bude uvolňovat rychleji a ve větším množství. Mikroorganismy skrývající se pod kilometrem grónského ledu tak můžou představovat další důležitý faktor v probíhajících klimatických změnách, faktor, který byl doposud ignorován,“ poznamenal Marek Stibal z PřF UK.

Švýcarské krmivo pro krávy má zmírnit globální oteplování

Metan je po vodní páře a oxidu uhličitém třetím nejdůležitějším skleníkovým plynem v atmosféře. Přestože je přítomný v nižší koncentraci než oxid, jeho skleníkový efekt je až osmadvacetkrát silnější. „Většina metanu na Zemi je produkována mikroorganismy v bezkyslíkatém prostředí. Velký podíl na tom mají přírodní mokřady, ale také zemědělství: metan vzniká ve velkých množstvích v rýžových polích a také v trávicím traktu dobytka,“ píše se ve zprávě.