Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Švédské soukromé školy jsou pod palbou kritiky. Kvůli výsledkům

Věda

  7:00
STOCKHOLM - Vstup soukromého sektoru do švédského školství, který přijímají Švédové s opatrností, je pod palbou četné kritiky podnícené zejména kolísavými výsledky žáků v mezinárodních hodnoceních. Píše o tom agentura AFP.
Hodina matematiky (ilustrační foto)

Hodina matematiky (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Od roku 1992 povoluje švédské království podnikům, aby spravovaly svobodné školy. Tato zařízení, která sice financuje stát, ale za lukrativními účely, mají vyučovací osnovu podobnou jako státní školy.

ČTĚTE TAKÉ:

Mají však více volnosti, aby rozvíjely některé disciplíny, reagovaly na požadavky náboženských nebo národnostních skupin a řídily se různými pedagogickými přístupy, například montessoriovskými či waldorfskými.

Obhájci systému soudí, že rodičům a dětem nabízí větší možnosti volby. Jeho odpůrci soudí, že prohlubuje rozdíly a škála nabízených možností není zdaleka uzpůsobena potřebám pracovního trhu.

Svědčí o tom popularita učebního oboru kadeřník. Než se objevily svobodné školy, vládla při vstupu na střední školu, jež připravuje kadeřníky, tvrdá konkurence. Po jejím absolvování ale všichni studenti nalezli uplatnění. Od té doby má však každé město nejméně jednu školu pro kadeřníky. Loni tak vyšlo ze škol 2700 kadeřníků, zatímco na trhu bylo jen 700 pracovních míst.

"Ačkoli jsme školám říkali, že není dostatek poptávky, zvyšovaly počty svých studentů," říká zástupkyně odborového svazu Handels. Upřesňuje však, že se situace v posledních dvou třech letech zlepšuje.

Kantoři bez diplomu

Mezinárodní průzkum znalostí studentů programu PISA koordinovaný Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), který celosvětové porovnává stupeň znalostí patnáctiletých studentů, ukazuje, že v letech 2000 až 2009 výsledky švédských studentů klesly o více než 20 bodů. Průzkumy také ukázaly, že soukromé školy v průměru zaměstnávají méně personálu a mají více pedagogů bez diplomu.

"Výdaje, které je možno nejvíce krátit, jsou platy učitelů," stěžuje si Rossana Dinamarcová, poslankyně Levicové strany, tradičního spojence Švédské sociálnědemokratické dělnické strany, která ve Švédsku vládne 69 z posledních 100 let.

Švédové jsou sice pro tento systém, ale stále více je znepokojuje možnost, jakou nabízí podnikům při realizaci zisku, ačkoli přitom využívají peněz ze státní pokladny. A to přes potíže, které někteří soukromníci mají. V červnu například ohlásil úpadek jeden z největších řetězců svobodných škol JB Education.

Získávání si studentů

Při vstupu do těchto zařízení se nic neplatí. Aby získala studenty, využívají nejrůznější prostředky, od rozdávání počítačů po udílení dobrých známek. Svobodné školy jsou proto obviňovány, že nedbají na kvalitu vyučování. Školy ale takové výtky rázně odmítají s odůvodněním, že kdyby mělo jejich vyučování špatnou kvalitu, byly by lavice prázdné.

ČTĚTE TAKÉ:

Nicméně podle Gabriela Sahlgrena, ředitele výzkumu v londýnském think tank Institute of Economic Affairs, jsou školy spíše vedeny k tomu, aby dávaly lepší známky, než aby zlepšovaly kvalitu výuky. V tomto bodu musí být systém vylepšen.

Gabriel Sahlgren soudí, že zvyšování počtu svobodných škol není příčinou špatných výsledků žáků. Je to nová metoda vyučování, která dává přednost samostatnosti dětí před tradičním učením.

V mezinárodních hodnotících testech se také projevily zhoršené výsledky mladých Norů. Norsko rovněž přistoupilo na podobné metody vyučování, avšak nemá stejný systém svobodných škol jako Švédsko, uvádí Gabriel Sahlgren.

Autoři: ,