Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Život ve vesmíru? Teleskop NASA našel dvě planety jako Země

WASHINGTON - Dvě planety podobné Zemi, které jsou kandidáty na život mimo sluneční soustavu, se podařilo najít pomocí vesmírného teleskopu Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Obě jsou přibližně stejně velké, zřejmě složené z hornin a mohla by na nich být voda v kapalném stavu. V časopise Science to oznámil mezinárodní tým, který tento objev učinil.

Teleskop NASA našel mimo sluneční soustavu dvě planety jako Země foto: ČTK

Podle týmu astronomů obě exoplanety (planety mimo sluneční soustavu) obíhají kolem stejné hvězdy a jsou od ní v takové vzdálenosti, že je na nich možná přítomnost tekoucí vody, a tedy i života. Obě tělesa jsou o málo větší než Země.

Kandidát na existenci života
Podle vedoucího programu Kepler Williama Boruckého jde o dva nejlepší kandidáty na obyvatelné planety, jaké vědci doposud objevili. Jiná v minulosti ve vesmíru zaznamenaná tělesa nesplňovala všechna kritéria pro kandidáta na existenci života. Nenacházela se ve vhodné vzdálenosti od svého slunce, takže byla příliš studená, nebo příliš horká pro přítomnost kapalné vody. A když přece jen obíhala kolem hvězdy v obyvatelné zóně, byla příliš velká.

Nově objevené planety označené Kepler-62-e a Kepler-62-f, jsou podle vědců jako dvojčata. Obíhají stejnou hvězdu, oranžového trpaslíka, jsou sousedé a mají k sobě blíž než Země a Mars. Borucki uvedl, že Kepler-62-e je trochu teplejší, "havajský" svět, zatímco Kepler-62-f je trochu chladnější, tak nějak "aljašský".