Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Učitelé by mohli být bakaláři s pedagogickým kurzem, navrhuje NERV

Věda

  14:09aktualizováno  14:46
PRAHA - Národní ekonomická rada vlády (NERV) chce vládě navrhnout, aby učitelům stačilo jen bakalářské vzdělání a pedagogický kurz. Zástupci rady to uvedli na dnešním semináři s tím, že za katedry by mělo zamířit víc odborníků z praxe.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Ministr školství Josef Dobeš (VV) přitom podporuje kvalifikované kantory s magisterským titulem, ti dostali letos přidáno. NERV zároveň navrhuje, že by se měla povinná výuka jazyků omezit jen na angličtinu, ostatní jazyky by byly volitelné.

"Vazba mezi skutečnou kvalitou učitele a jeho formálním vzděláváním je malá," řekl dnes novinářům s odkazem na zahraniční studie Daniel Münich, který je podepsán pod materiálem NERV ke školství.

Magisterské vzdělání je prý nezbytné pouze u učitelů na 1. stupni ZŠ, ředitelů škol a odborných pedagogů. Ostatním vyučujícím by prý stačily krátké pedagogické kurzy jako nástavba bakalářského studia jakéhokoliv směru, tedy nejenom pedagogiky. To by prý mělo za katedry přivést více odborníků z praxe. Více praktické výuky by však během studia měli absolvovat i posluchači pedagogických fakult.

Místo dalších jazyků ekonomie a finance

"Já bych ne úplně snižoval laťku," reagoval na dnešní závěry NERV ministr školství Dobeš. Ten naopak od letošního ledna přidal kvalifikovaným učitelům 2,1 miliardy na platy, což mělo ostatní pedagogy motivovat k dodělání vzdělání. S návrhem posílit praktické vyučování na pedagogických fakultách ale souhlasí.

Vysoká škola v Jihlavě

"Povinnou výuku jazyků omezit na angličtinu a ušetřený čas věnovat formování dovedností," doporučil dále NERV s tím, že ve zbylém čase by se měli kantoři zaměřit na vzdělávání v matematice, ekonomii a financích.

Ostatní jazyky by pak měly být volitelné. "Angličtina je celosvětově uznávaný jazyk," uznal Dobeš s tím, že angličtina beztak hraje mezi žáky prim už nyní.

Školné je samozřejmost
Materiál NERV neobsahuje výslovně požadavek na zvýšení výdajů na školství, odborníci se shodli, že se musí zvýšit především efektivita vzdělávání.

Peníze do školství by naopak mělo přinést plánované školné. To považují členové NERV za samozřejmost. Podle Münicha ale zároveň musí existovat systém půjček pro studenty.

K tématu:

"U problematiky školného je zmiňován zejména finanční aspekt, ale pravdou je, že zavedení školného má i řadu kladných nefinančních přínosů. Existují i dopady negativní, ale značnou část z nich lze eliminovat právě půjčkami pro studenty," řekl Münich.

Jako příklad nefinančních přínosů Münich uvedl selektivní možnosti rozvoje škol, informační a autoregulační roli školného a racionalizaci rozhodování studentů i jejich rodičů.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!