Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Umělý útes z pneumatik byl omyl. Francie začala s jejich likvidací

Magazín

  7:00
BREST - Od 60. let byly do moří a oceánů ponořeny miliony pneumatik s předpokladem, že z nich vzniknou nové útesy. O půl století později ale není bilance nijak potěšující a například Francie začíná své pneumatiky z moří vytahovat, aby zastavila znečišťování moří.
Korálový útes

Korálový útes foto: Shutterstock

Podle vědeckých publikací byly tyto podvodní skládky v celém světě vytvořeny ve 200 lokalitách, zvláště v Severní Americe, Asii, Austrálii, na Blízkém východě a v Evropě. Tuto praxi používaly zejména Spojené státy, Malajsie, Izrael a Francie.

Ve Francii začala Agentura pro chráněné mořské zóny nedávno vyprošťovat část ze zhruba 25.000 pneumatik, které byly v 80. letech ponořeny do Středozemního moře mezi městy Cannes a Antibes na Azurovém pobřeží. Útes tvořený vzájemně svázanými pneumatikami podobně jako jinde ve světě neodolal vzdouvání moře a mořským proudům. Pneumatiky se rozptýlily a poškodily podmořský prostor a sousední ekosystémy. „Tyto útesy představují výrazně nižší (o 40 procent) kolonizaci než útesy betonové,“ uvedla agentura.

Čínský průmyslový rozmach ničí korálové útesy

„Kolonizace se nikdy neuskutečnila proto, že použité pneumatiky jsou pokryty hydrokarburáty a s jejich postupným rozkladem se do prostředí uvolňují těžké kovy, které jsou pro mořské organismy jedovaté,“ vysvětlil mluvčí ekologického sdružení Robin des Bois Jacky Bonnemains, jehož cituje agentura AFP.

„Pneumatiky nejsou součástí životního prostředí!“ zdůrazňuje Gérard Véron z Francouzského výzkumného ústavu pro využívání moře (Ifremer). Dodává, že se z nich uvolňují toxické produkty.

První na světě jsou Japonci

Na jihu Francie bude zatím vyzdviženo asi 2500 pneumatik. Po vyhodnocení operace by mohly být všechny pneumatiky vytaženy příští rok, aby se obnovilo mořské prostředí, uvádí Agentura pro chráněné mořské zóny. V této lokalitě byly pneumatiky ponořeny do moře ve snaze podpořit rybolov. Vzniklo tak umělé prostředí v zóně, která ho byla zbavena. O pneumatikách se tehdy soudilo, že jsou stabilní a neznečišťují.

Podle Mezinárodní námořní organizace (IMO) se umělé útesy v četných částech světa vytvářely vždy. Před třemi tisíci lety zůstaly ve Středozemním moři kameny určené k zatížení sítí na lov tuňáků, které časem vytvořily lokality přitahující ryby.

Francie má podle Agentury pro chráněné mořské zóny na 90.000 metrů krychlových umělých útesů. Zaostává tak daleko za Japonskem, které je na prvním místě ve světě pokud jde o objem předmětů ponořených do moře, celkem přes 20 milionů metrů krychlových, zejména za účelem rybolovu.

Na druhém místě ve světě jsou Spojené státy, které mají více než tisíc lokalit s umělými útesy. Na Floridě byly v roce 1972 do vod podél Fort Lauderdale z iniciativy předního amerického výrobce pneumatik Goodyear umístěny téměř dva miliony pneumatik. Goodyear tehdy tvrdil, že to bude prospěšné pro rybáře i pro moře.

Na Floridě, ostatně jako i jinde, se po četných bouřích a uragánech svázané pneumatiky uvolnily, vyplavaly na pláže a znečistily okolní korálové útesy. „Jde o vážnou hrozbu a významnou výzvu pro ochranu životního prostředí,“ uvádí na svých internetových stránkách úřad pro ochranu životního prostředí státu Florida. Ten přistoupil k částečnému vyprošťování pneumatik mezi lety 2007 až 2010.

Autoři: ,