Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Uvnitř fosilie přapředka koní objevili vědci nenarozené hříbě

DARMSTADT - Pozůstatky nenarozeného hříběte se zachovalými měkkými tkáněmi nalezli němečtí a rakouští vědci uvnitř fosilie prapředka moderních koní staré 48 milionů let. Informace z článku publikovaného v časopise PLOS One přinesla agentura DPA. Nález významně přispěl k bližšímu poznání vývoje rozmnožovacího ústrojí savců.

Vědci objevili nenarozené hříbě ve fosilii prapředka koní staré 48 milionu let. foto: Senckenberg Forschungsinstitut und Naturmuseum Frankfurt, Sven Tränkner

Zkamenělina klisny rodu Eurohippus objevená v takzvané messelské jámě nedaleko německého Darmstadtu měla v útrobách nenarozené mládě. Samice podle vědců zemřela krátce před porodem, ale nikoli v důsledku probíhajícího těhotenství.

Jedná se údajně o nejstarší podobný nález, který navíc dokazuje, že se rozmnožovací ústrojí předků dnešních koní vyvinulo mnohem dříve, než se dosud předpokládalo. „Fungovalo tehdy stejně jako dnes,“ uvedl paleontolog Jens Lorenz Franzen. Na rozdíl od rozmnožovacího ústrojí prošel podle něj například pohybový aparát koní za uplynulých 48 milionů let ještě obrovským vývojem.

Prapředek moderního koně Eurohippus, jehož fosilie se ve středním Německu nalezla už v roce 2000, byl vysoký asi jen 30 centimetrů v kohoutku. Dosahoval tedy výšky asi jako foxteriér. Samotný plod nalezený pomocí rentgenu v děloze matky měří asi 12,5 centimetru a kromě hlavy se dochoval v úplnosti. Stejně tak se zachovaly i zbytky měkkých tkání placenty a dělohy.

Naleziště fosilií u vesnice Messel je na seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Prakoně jsou nejznámějšími zástupci zdejší fosilní fauny.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně