Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

V americkém Utahu našli kostru neznámého dinosaura

NEW YORK - Američtí paleontologové objevili ve státě Utah kostru dosud neznámého dinosaura, díky níž posunuli časovou hranici výskytu těchto obřích tvorů o deset milionů let zpátky. Stvoření dostalo jméno Lythronax argestes a jeho trojrozměrný model je už podle agentury AP k vidění v muzeu v Salt Lake City.
Vědci objevili nový druh dinosaura. (Ilustrační foto)

Vědci objevili nový druh dinosaura. (Ilustrační foto) foto: ČTK

Nález kostry nového dinosaura, který je blízkým příbuzným známého druhu Tyranosaurus rex, je datován rokem 2009. Experti od té doby usilovně pokračovali ve vykopávkách a objížděli světová vědecká pracoviště, s jejichž pomocí se snažili nového tvora zařadit. Vědci věří, že Lythronax argestes žil před 80 miliony let v centrálních částech Severní Ameriky. Byl masožravý, ale živil se prý vším, co našel.

Nový druh byl jen o něco málo menší než Tyranosaurus, byl dlouhý přes sedm metrů, vysoký 2,4 metru a vážil 2,5 tuny. Jeho čelisti byly dobře uzpůsobeny k uchvácení, usmrcení a roztrhání kořisti. Do nálezu jeho kostry se mělo za to, že velcí dinosauři se objevili před 70 miliony let.

Lokalita, v níž byly fosilie nalezeny, ještě zdaleka nebyla celá prozkoumána a paleontologové doufají, že další velké objevy mají před sebou. "Ukazuje se, že za novými dinosaury nemusíme jezdit do Egypta, Mongolska nebo Číny," komentoval nález americký vědec Thomas Holtz.

Všechny akční letáky na jednom místě!