Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Věda

V budoucnu prý budou finančně zvýhodněny kvalitní základní školy

Žáci základní školy - ilustrační foto.

Žáci základní školy - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

PRAHA - Srovnávání žáků 5. a 9. tříd bude mít vliv na financování základních škol. Ty by už neměly dostávat peníze podle počtu žáků, ale podle kvality vzdělávání.
  16:36

Která škola je kvalitní a která ne, ukážou právě výsledky srovnání znalostí žáků, sdělil na konferenci k této problematice ministr školství Josef Dobeš (VV). Srovnání žáků má odstartovat v roce 2013, mělo by být obdobou státních maturit na středních školách.

"Pokud chceme kvalitní vzdělávání, musíme finančně zvýhodnit kvalitní školy," řekl náměstek ministra pro regionální školství Ladislav Němec. Jak by mělo nové financování vypadat a jestli to bude pro školy razantní změna, však nechtěl upřesnit. Nový systém by měl být vypracován do roku 2011.

Poté, co média tuto informaci krátce po poledni zveřejnila, začali se kantoři na konferenci proti tomuto plánu bouřit. Při samotné odborné konferenci totiž tyto informace prý nezazněly. Ministerstvo poté oficiální sdělení přeformulovalo s tím, že finančně podpoří všechny školy, a tím zvýší kvalitu vzdělávání. Musí se přerozdělit finanční prostředky, které máme, tak, aby to bylo spravedlivé, uvedl úřad.

Sloužilo by to i k úpravě školních osnov a redukci škol
Náměstek ale zároveň upozornil, že minimálně v prvních letech srovnávání se podle záměru nebudou sestavovat žebříčky škol, výsledky žáků by měly sloužit pouze konkrétní škole k posouzení vlastních silných a slabých stránek. V hodnocení školy by mělo být zároveň zohledněno, jak školy začleňují děti s nejrůznějšími poruchami učení nebo děti handicapované. Je to z toho důvodu, aby se pak školy kvůli lepším výsledkům svých žáků, a tím pádem i vyšší státní dotaci, nesnažily přijímat jen nadané děti.

Žáci základní školy - ilustrační foto.

Kromě změny systému financování by nové srovnávací zkoušky měly sloužit i k případné úpravě školních osnov. Výsledky jednotlivých škol zároveň poskytnou zřizovatelům škol, tedy obcím, vodítko při redukci sítě škol. Kvůli slabým populačním ročníkům jsou totiž školy naplněny jen ze 60 procent, a ministerstvo by proto rádo některé školy sloučilo nebo zrušilo.

Srovnávání by mělo být pro žáky výzvou
Ministerstvo páteční konferencí zahájilo veřejnou diskusi o tom, jak by mělo srovnávání vypadat. Učitelé mohou navrhovat vhodná řešení celého systému.

Srovnávání vítá třeba ředitel Základní školy v Uhříněvsi Jiří Měchura, podle něhož dnes děti v osmé třídě nemají žádnou motivaci k dalšímu učení, protože vědí, že se všichni dostanou na střední školy i bez přijímacích zkoušek. Srovnávací zkoušky v devátých třídách by tak pro ně byly novou výzvou.

Výsledky by mohly v budoucnu sloužit místo přijímaček
Výsledky deváťáků by prý mohly za několik let uznávat i střední školy místo přijímacích zkoušek. Podobný systém už v současnosti praktikují některé školy v Moravskoslezském kraji, v letech 2004 až 2008 se podobné srovnávání dělalo ve všech krajích vyjma Prahy.

Jak by vypadala praktická stránka nového srovnávání, zatím úředníci nevědí. Srovnávání by mělo být obdobou státních maturit. Ta se však připravovala 14 let a přišla na stovky milionů korun.

Autoři: ,