9. srpna 2017 8:18 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

V houbičkách na nádobí jsou miliardy bakterií, tvrdí studie. Některé představují i zdravotní riziko

Mytí nádobí - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mytí nádobí - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PAŘÍŽ Německý tým vědců zkoumal, co skrývají houbičky, kterými lidé doma myjí nádobí či utírají nábytek v kuchyni. Ukázalo se, že fungují jako ideální inkubátory a rozsévače bakterií, napsal francouzský deník Le Figaro. Většina z desítek druhů nalezených mikroorganismů je neškodná, některé však představují vážné zdravotní riziko.

Němečtí vědci v rámci výzkumu, jehož výsledky otiskl časopis Nature, prozkoumali třicítku vzorků, ze kterých odebrali DNA bakterií. Celkem identifikovali 73 různých čeledí a hustota mikroorganismů někdy dosahovala až 50 miliard na centimetr krychlový.

Většinou se jednalo o neškodné druhy, ale v malém množství se objevily bakterie jako Escherichia coli, které mohou vyvolat průjem a otravu trávicího systému. Vědci zjistili také přítomnost bakterií rodu Salmonella a Staphylococcus; další ukryté bakterie mohou způsobit infekci dýchacích cest či dokonce zánět mozkových blan.

Podle autorů studie poskytují kuchyňské houbičky bakteriím ideální prostředí pro život, a to díky své pórovité struktuře a schopnosti udržet velké množství vody. Navíc při utírání různých povrchů se bakterie šíří po celé kuchyni, tudíž se lehce dostanou do kontaktu s pokožkou či s jídlem. Vědci také podotýkají, že běžné čistící prostředky z houbiček neodstraní více než 60 procent mikroorganismů.

Nejlepší obranou je prý včasná výměna houbičky, tedy už po týdnu používání. Vědci rovněž doporučují po každém použití houbičku propláchnout vodou se saponátem a důsledně vyždímat.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!