24. května 2017 6:26 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

V nezměněné podobě se vyrábí přes sto let. Jak vzniklo kolečko?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Kolečko (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kolečko (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Máte-li zahradu, máte zajisté i kolečko a po zimní přestávce je z kůlen a dřevníků nasadíte do plného jarního zápřahu. Při projíždění mezi záhony by vás možná nenapadlo, že se v téměř nezměněné podobě vyrábí už dlouhé stovky let.

Rozličné prameny se shodují, že kolečko se těší úctyhodnému věku zhruba dvou tisíc let a zrodilo se v dnešní Číně. Jeho vynálezcem byl Ču-ke Liang, vojevůdce a hlava říše šu chan, jednoho ze tří států existujících na území dnešní Číny v letech 220 až 280 našeho letopočtu. Stalo se to roku 231 a Liang své dílo pojmenoval „dřevěný vůl“ – podle zvířete, jež se v té době využívalo k dopravě těžkých nákladů.

V Číně se však našla řada písemných dokladů i nástěnných maleb i z dřívějších období (od roku 45 před naším letopočtem po 118 po Kristu), jež popisují a vyobrazují nástroje podobné kolečku. vyskytují se ve dvou verzích: tažená a tlačená. Jedno však mají společné – na rozdíl od současných modelů mají kolo umístěné uprostřed a na jeho ose je usazený nákladní prostor. Madla směřují buď dopředu (u tažené verze), nebo dozadu (u tlačené varianty). Používanější se stalo tažené kolečko, protože umožňovalo rovnoměrně rozložit váhu nákladu, a tím pádem šetřit lidskou sílu. Dřevěný vůl snadno pojal i šest lidí a Liangovi se náramně hodil do boje s protivníkem cchao Wejem.

O nějakých tisíc let později si v Číně šikovného vynálezu všimli evropští cestovatelé a první kolečka se na našem kontinentu začala objevovat na přelomu 12. a 13. století. někde na cestě z Číny do evropy se však jejich konstrukce změnila a kolo se přesunulo ze středu do čela kolečka. Uvezlo sice méně, ale na kratší vzdálenosti to stačilo, a navíc tato varianta výrazně usnadnila vykládání přepravovaného materiálu. v této podobě je známe dodnes.

Historikové však připouštějí, že kolečko klidně mohlo v evropě existovat o mnoho dříve a že jej možná běžně používali staří Řekové. Přesný popis takového nástroje nebo jeho vyobrazení však nemají, a tak zůstává jen u domněnek. Pokud by tomu tak bylo, znamenalo by to, že na dlouhá staletí upadlo v zapomnění, neboť se používalo jen zřídka a na relativně omezeném území: anglie, Francie a Holandsko. Teprve od 15. století se začalo šířit kontinentem a našlo využití ve stavebnictví nebo v dolech. Sedláci používali variantu zvanou trakař.

Průmyslová revoluce přinesla změnu materiálu: dřevo nahradil kov a guma a nákladní prostor se oproti trakaři více uzavřel. cesta na zahrady byla volná. K posledním vylepšením ze současnosti patří osazení motorem, aby měli kutilové práci ještě jednodušší.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.