12. března 2010 21:51 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

V Paříži lákají návštěvníky na výstavu 'prehistorického sexu'

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Výstava "Sex, smrt a obětování v Močické víře" | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výstava "Sex, smrt a obětování v Močické víře" | foto: ČTK

PAŘÍŽ Nejnovější expozice v pařížském muzeu umění původních národů na nábřeží Branly má pro návštěvníky nezvyklé varování: "Pozor, tato výstava Močické keramiky zobrazuje sexuální akty explicitní povahy." Ale výjimečné a názorné zobrazování sexu dávné peruánské kultury předincké civilizace Močiků není o tělesném potěšení z plození - alespoň ne podle kurátora výstavy Steva Bourgeta z Texaské univerzity, píše agentura AP.

Výstava Výstava "Sex, smrt a obětování v Močické víře", která byla zahájena tento týden a potrvá do 23. května, představuje v Evropě poprvé 134 kusů erotické Močické keramiky, kterou zapůjčilo Muzeum Larco v peruánské Limě.

Návštěvníci, kteří na výstavu do muzea přijdou, by se měli podle kurátora povznést nad názorné zobrazení na keramice, jako je například nadměrný penis, z nějž tryská tekutina, či šklebící se žena nucená k orálnímu sexu.

Sexuální akty zobrazují rituály, které doprovázely smrt vysokých hodnostářů i lidské oběti, jež se při nich prováděly. Vyprávějí příběh o moci elit, která má paralely v moderním životě.

Civilizace Močiků

Močikové žili na severním pobřeží Peru mezi prvním a osmým stoletím našeho letopočtu. Svojí figurální a malovanou keramikou, která se nachází především v jejich hrobech, zachycovali mýty, legendy a také scény z každodenního života. Tito obyvatelé And patřili mezi první společnosti na světě, které se organizovaly způsobem, jenž je uznávám jako stát, stavěli města se zdobnými památníky a specializovanými centry pro výrobu textilu, kovu a keramiky.

Výstava Některé ze zobrazovaných scén jsou znepokojivé a násilné - ale ne provokativně pornografické jako u některých moderních umělců. Nezobrazují výjevy z běžného života Močiků, vysvětluje Bourget, ale součásti rituálů, které mohly být krvavé a divoké, ale byly přísně vymezené, dodává.

Část keramiky je téměř anatomická, když umělec do nejmenšího detailu věrně zobrazil povahu aktů, jež zaznamenával. Důvodem podle Bourgeta mohla být skutečnost, že umělci přísně rozlišovali mezi vaginálním sexem, který zachycovali jen zřídka, a jinými formami pohlavního styku.

ČTK
  • 0Diskuse




Najdete na Lidovky.cz