Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Ústí přišlo o raritu. Akumulační parní lokomotiva dojezdila

Magazín

  6:56
ÚSTÍ NAD LABEM - Ústí nad Labem přišlo o raritu v podobě akumulační parní lokomotivy, jejíž provoz v areálu bývalé Setuzy skončil. Bylo to jediné místo v zemi a zřejmě i okolních státech, kde takový stroj jezdil v běžném provozu. Vlečku, po níž lokomotiva jezdila, začal obsluhovat nový dopravce, řekl Petr Špetlák, mluvčí společnosti AWT, která vlečku provozovala.

Akumulační parní lokomotiva

Dvě akumulační lokomotivy 998.200 a 998.201 pro Setuzu vyrobila v roce 1988 východoněmecká lokomotivka RAW Meiningen. "Tato drážní vozidla byla provozována na vlečkové síti v Ústí nad Labem nepřetržitě od okamžiku dodání, jenž nastal v roce jejich vyrobení. Za dobu svého provozování až na zcela ojedinělé případy neopustily tyto stroje svou domovskou vlečku," doplnil Špetlák.

Akumulační parní lokomotivy

Lokomotivy jsou závislé na speciální čerpací stanici a mají relativně malý dojezd, proto se využívají jen pro vnitropodnikovou dopravu. Krsek připomněl, že ta ústecká v roce 2003 vyjela i na normální trať. Při jízdě mimo areál Setuzy táhla vagony osobního vlaku ze čtvrti Střekov do nedalekého Velkého Března. Testoval se tak její dojezd mezi tankováním páry. Cestu tam stroj zvládl, zpět už ne. Ujel asi 16 kilometrů. K dalšímu osudu ústecké akumulační parní lokomotivy lze podle Špetláka říci jen to, že bude odstavena jako nepotřebná. "Je to velká škoda, byly to vlastně nejmladší parní lokomotivy na českém území. Doufejme, že tato unikátní vozidla neskončí ve šrotu. Zasloužila by si osud muzejního exponátu," reagoval historik ústeckého muzea.

Průkopnické pokusy s bezohňovými parními lokomotivami se odehrávaly už v druhé polovině 19. století a v počátcích se využívaly hlavně při stavbě tunelů, aby nezamořovaly složitě větratelná staveniště. "Také se osvědčily ve výbušných a potravinářských provozech. Schichtovy závody, později Setuza, začaly tento způsob přepravy vagonů uvnitř podniku využívat před druhou světovou válkou," řekl historik Muzea města Ústí nad Labem Martin Krsek.

Jednu z původních akumulačních lokomotiv, která jezdila v Ústí nad Labem, mohou zájemci vidět ve sbírce železničních vozidel Zubrnické muzeální železnice.

Ovládání stroje je téměř stejné jako u každé jiné parní lokomotivy, chybí ale topeniště a z komínu se řine jen bělounká vodní pára. Princip pohonu je založený na fyzikálním jevu - teplota varu vody se zvyšuje s tlakem. Tyto lokomotivy mají kotel naplněný ze dvou třetin vodou a zbytek je dotlakován párou. "Například při tlaku 16 barů stoupne bod varu vody na 200 stupňů Celsia a dokud neklesne tlak natolik, že bod varu dosáhne obvyklých 100 stupňů, vyrábí si lokomotiva páru sama z vody v kotli," popsal Krsek.

Autoři: ,