Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Ve Francii zajišťují plachetnice ekologickou dopravu zboží

Magazín

  6:45
„Pomalu, pomalu!“ Pět mužů na nábřeží přístavu Douarnenez na západě Francie vykládá ze staré plachetnice z roku 1914 deset tun biologického vína pocházejícího z Portugalska, které nese označení „Přepraveno plachetnicí“. Píše o tom agentura AFP.
Delaware - ilustrační foto

Delaware - ilustrační foto foto: Reprofoto

Toto označení je jediným dopravním certifikátem na světě, ujišťuje Guillaume Le Grand, zakladatel společnosti TransOceanic Wind Transport (TOWT). Podnik se sídlem v malém bretaňském přístavu pronajímá starou plachetnici Lun II a nabízí tuto značku, která poskytuje spotřebiteli údaje o tom, kde se produkt plavil.

„Neexistuje jiná značka dopravy zboží plachetnicí,“ ujišťuje čtyřiatřicetiletý podnikatel, který vykládá víno dovezené z Porta a určené pro distributora Biocoop, první síť bio obchodů ve Francii. Víno pochází z údolí řeky Douro a do Douarnenezu se plavilo tři a půl dne.

Za 30 let bude v oceánech více tun plastů než ryb

„Taková doprava skutečně dává smysl,“ tvrdí kapitán Ulysse Buquen, jehož norská galéra o délce 25 metrů již letos v létě dopravila biologickou kávu a rum z Antil pro TOWT. Podnik založený v roce 2011 si pravidelně pronajímá osm plachetnic.

„Dáváme starým plachetnicím zase práci,“ říká Guillaume Le Grand, bývalý analytik v londýnské City. „Umožňují nám přepravu několika set tun zboží a zaměstnávat šest osob. Jde o skutečný ekonomický model,“ dodává.

Guillaume Le Grand není žádný bláhový snílek ani netrpí nostalgií po starých plachetnicích. Je přesvědčen, že jednoho dne nebude už žádná ropa, a pevně věří v budoucnost této ekologické dopravy. V zimě chce postavit první nákladní plachetnici 60 metrů dlouhou a schopnou přepravit téměř 1000 tun nákladu.

Když je cena ropy nízká, dopravní náklady na balíček kávy o 250 gramech z Kolumbie do Francie jsou jen jeden centim (0,27 Kč). Jestliže však cena ropy vzroste a zdvojnásobí se či ztrojnásobí, může být doprava plachetnicí konkurenceschopná, zdůrazňuje Guillaume Le Grand. Připomíná, že 90 procent zboží je přepravováno po moři.

Okrajová záležitost

Víno z Porta se bude prodávat za 10,60 až 10,80 eura (286 až 292 Kč) za lahev, zatímco v případě přepravy kamionem by to bylo asi deset eur (270 Kč). „Dnes nás doprava stojí dvojnásobek oproti dopravě kamionem, ale znečišťování oxidem uhličitým se snižuje o 75 až 85 procent,“ zdůrazňuje Guillaume Le Grand. Odhaduje, že se tak uspoří 15 až 20 tun oxidu uhličitého.

„Uvědomujeme si, že jde zatím o okrajový jev, ale přinášíme tak skutečně životaschopnou alternativu klasické námořní dopravy,“ ujišťuje.

Ve Francii i jinde se rodí další projekty, jejichž cílem je využívat k přepravě nákladu sílu větru, na moderních plachetnicích, ale také na nákladních lodích vybavených sklopnými pevnými křídly nebo na kontejnerových lodích tažených drakem.

Autor: