Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Vědci našli planety podobné Zemi. Jsou zřejmě i vhodné pro život

WASHINGTON - Američtí astronomové našli dvě planety, které jsou nejpodobnější Zemi a teoreticky vhodné pro život ze všech dosud objevených planet mimo naši sluneční soustavu, takzvaných exoplanet.

Planeta Země

Vědci z Harvardova Smithosianského centra pro astrofyziku (CfA) to uvedli na jednání Americké astronomické společnosti AAS v Seattlu.

ČTĚTE TAKÉ

Obě vzdálená nebeská tělesa obíhají kolem svých mateřských hvězd s velkou pravděpodobností v takzvané obyvatelné zóně a jsou jen o málo větší než Země. Zda je ale některá z planet opravdu obyvatelná, vědci nevědí.

Astronomové díky údajům z amerického Keplerova vesmírného dalekohledu objevili osm vzdálených planet, z nichž všechny se velmi pravděpodobně pohybují v obyvatelných zónách svých hvězd, tedy tam, kde není ani příliš horko, ani příliš zima pro výskyt vody v kapalném stavu.

„U většiny těchto planet je dobrá šance, že jde o kamenné planety, jako je Země,“ uvedl hlavní autor studie Guillermo Torres.

Dvě z nově objevených exoplanet jsou obzvlášť podobné Zemi

• Planeta s katalogovým číslem Kepler-438b je jen o 12 procent větší než Země a se 70procentní pravděpodobností jde o pevnou planetu. Obíhá kolem červeného trpaslíka, který je menší a chladnější než Země, ale tak blízko, že na ni dopadá o 40 procent více slunečního svitu než na Zemi. Tato malá planeta leží s pravděpodobností 70 procent v obyvatelné zóně své mateřské hvězdy.
  • Planeta s označením Kepler-442b obíhá rovněž kolem červeného trpaslíka a nachází se v jeho obyvatelné zóně dokonce s pravděpodobností 97 procent.

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky