Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch

Vědci z NASA objevili dalších dvacet obyvatelných planet. Už je jich zhruba padesát

WASHINGTON - Dvacet dalších planet, které by lidé mohli teoreticky osídlit, našel tým vědců amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Pokud se jejich domněnky potvrdí, zvýší se počet planet mimo sluneční soustavu, které mají vhodnou velikost i teplotu na to, aby na nich mohl existovat život, na zhruba pět desítek, informoval server New Scientist.
Země.

Země. foto: Shutterstock

Takzvané exoplanety, tedy planety, které obíhají kolem jiné hvězdy než kolem Slunce, se podařilo objevit pomocí teleskopu Kepler. Svou činnost přístroj pojmenovaný po slavném astronomovi zahájil v roce 2009 a jeho úkolem bylo od počátku právě hledání exoplanet. Podle vědců jich jsou přinejmenším tisíce.

Teleskop Kepler se rozbil v roce 2013, za čtyři roky své činnosti pozoroval výsek galaxie s více než 150 000 hvězdami a nasbíraná data vědci nyní analyzují. Podle serveru New Scientists je tak pravděpodobné, že výzkumníci v budoucnu počet obyvatelných exoplanet ještě navýší.

Jednou z nejzajímavějších z nové dvacítky objevených planet, které jsou podobné té naší, je KOI-7923.01, uvedl Jeff Coughlin, vedoucího týmu, který vyhodnocuje data z teleskopu Kepler. Na rozdíl od Země je tato planeta kvůli větší vzdálenosti od své hvězdy o něco chladnější, podle Coughlina je ale stále dostatečně teplá na to, aby se na ní udržela voda v kapalném skupenství, což je základní předpoklad pro udržení života, jak jej známe.

„Pokud bychom si měli vybrat a vyslat kosmickou loď na jednu z nich, pak by to nebyl špatný výběr,“ řekl o KOI-7923.01 Coughlin. Planeta má velikost zhruba 97 procent velikosti Země a oběhnout její hvězdu jí trvá 395 našich dní. Coughlin ale zdůraznil, že je třeba dalšího pozorování, aby se potvrdily dosavadní domněnky. Kvůli poruše na Keplerově teleskopu se totiž podařilo každou z dvacítky planet pozorovat jen jednou či dvakrát.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...