24. května 2016 11:22 Lidovky.cz > Relax > Věda

Větné rozbory češtinu nevylepší. Učit by se měla jinak

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Studenti (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Studenti (ilustrační foto) | foto: MAFRA - Václav Šlauf

Víte, co je epifora, aliterace, dysfemismus nebo metonymie? Pokud ne, nemuseli byste taky uspět u maturitní zkoušky z českého jazyka. A umíte rozlišit vedlejší větu příslovečnou účelovou od vedlejší věty příslovečné přípustkové? Záporná odpověď znamená, že byste se nemuseli na střední školu s maturitou vůbec dostat.

„Už třetí rok neděláme v češtině skoro nic jiného než větný rozbor,“ konstatuje čtrnáctiletá Eliška a výraz jejího obličeje naznačuje, co si o tom myslí. Není sama. Čeština je na druhém stupni základní školy jedním z nejméně oblíbených předmětů. „U nás je jeden kluk, který se paní učitelky pravidelně ptá, k čemu nám v životě bude dobré, když se naučíme rozeznávat příslovečné určení způsobu od příslovečného určení příčiny,“ doplňuje Elišku o rok mladší Tomáš s tím, že tomu klukovi paní učitelka ještě nikdy neodpověděla. „Jen jednou řekla, že třeba k tomu, abychom se dostali na střední školu.“ Typické.

Výsledek takového pěstění mateřštiny si můžeme poslechnout třeba v televizi. Z vystoupení vysokoškolsky vzdělaných politiků (ale taky třeba právníků nebo manažerů) často vůbec nepochopíte, co mají vlastně na mysli, o zhůvěřilostech typu „bez toho, aniž“ (oblíbené spojení současného premiéra) nemluvě.

Proč se výuka češtiny na školách nemění? Je nutné učit se větné rozbory? A proč studenti propadají z maturitních slohových prací? ̈

  • 1Diskuse


Radka Kvačková

Autor

Radka Kvačkováradka.kvackova@lidovky.czČlánky


Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz