27. dubna 2010 15:54 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Vyhýbat se tukům není dobré pro zdraví, říkají odborníci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Dieta - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dieta - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Lidé mají ve stravě více tuků, než tělo potřebuje, nebo se naopak tukům ve stravě zcela vyhýbají v domnění, že jsou jen zdrojem problémů s nadváhou. Oba extrémy podle odborníků na zdravou výživu nejsou pro zdraví dobré.

Lidé by neměli tuky ze stravy vynechávat, a to ani při redukční dietě. Tuky jsou jednou ze základních živin a měly by tvořit až 35 procent denního energetického příjmu.

Podle nejnovějšího doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) by dospělí měli mít za den nejvýše 20 gramů nenasycených "špatných" tuků a zhruba 25 gramů vícenenasycených esenciálních "dobrých" tuků.

Vyhněte se laciné čokoládě
Odborná doporučení znamenají v běžné řeči to, že je třeba nahradit některé hojně užívané potraviny jinými vhodnějšími, například místo másla použít na mazání na chléb a pečivo kvalitní margarín, místo šunkového salámu si dopřát krůtí šunku, místo solených buráků mlsat vlašské ořechy a vyhnout se laciným čokoládám a oplatkám.

"Dobré" tuky jsou většinou rostlinného původu a jsou v kvalitních rostlinných olejích a výrobcích z nich, jako je margarín nebo kvalitní majonéza, dále v ořeších a olejnatých semínkách a rybím mase.

Tyto tuky snižují rizika nemocí srdce a cév či cukrovky. Jsou nezbytné pro obnovu buněk, pro mozek a jeho vývoj. Jsou součástí buněčných membrán a pomáhají tvorbě hormonů, udržení tělesné teploty a jsou důležité i pro využití vitaminů rozpustných v tucích. Tuk chrání některé tělesné orgány.

Součástí doporučení WHO se nově staly také informace zaměřené na tuky ve stravě dětí - "dobré" tuky jsou důležitá pro jejich zdravý růst a vývoj.

Jak poznat špatné tuky?
"Špatné" tuky jsou většinou živočišného původu, a to buď viditelné, jako jsou máslo a sádlo, nebo skryté, v tučných mléčných a masných výrobcích.

Denní dávku spotřebuje většina lidí v podobě skrytých tuků. Tyto tuky přispívají ke zvýšení hladiny cholesterolu v krvi, zvyšují tak riziko srdečních a cévních onemocnění.

Dalším rizikem pro zdraví jsou takzvané trans mastné kyseliny, bývají v náplních oplatek a v čokoládových polevách. Dříve vznikaly i při některých postupech částečného ztužování tuků. Současné kvalitní roztíratelné tuky a margaríny díky moderním technologiím již tyto tuky téměř neobsahují.

Lidovky.cz, ČTK
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.