Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Výuce moderních dějin se věnuje málo času, tvrdí učitelé

Věda

  15:40
PRAHA - Výuce moderních dějin se nevěnuje dostatek času, překážkou jsou někdy také postoje ostatních učitelů a rodičů. V průzkumu zpracovaném společností Factum Invenio pro Ústav pro studium totalitních režimů se na tom shodlo téměř 1600 učitelů dějepisu ze základních a středních škol.
Učitel (ilustrační foto)

Učitel (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Děti prý nejvíce zaujmou dokumenty s historickou tematikou nebo besedy s pamětníky, podle tří čtvrtin dotázaných je ale zájem o dějepis mimo výuku u žáků okrajový.

"Dvě třetiny oslovených učitelů se domnívají, že by se výuce moderních dějin mělo věnovat více času než dosud," konstatuje dnes zveřejněná zpráva s tím, že průměrně je dějinám po roce 1945 věnováno 28 vyučovacích hodin, tedy asi polovina dějepisu během jednoho školního roku. Školy jsou kvůli výuce moderních dějin často kritizovány, mnohdy se prý potýkají s nedostatkem času, a výuka dějepisu tak pro žáky skončí třeba druhou světovou válkou.

Školy si stanoví rozsah učiva

Tomáš Zatloukal z ministerstva školství ale upozornil, že každá škola si rozsah hodin pro dané téma stanovuje sama. K výsledkům dotazníku prý ale ministerstvo chce přihlížet při tvorbě standardů pro 5. a 9. třídy a případně i při úpravě centrálních osnov.

Při výuce novodobé historie se dějepisáři podle průzkumu věnují hlavně přelomovým událostem z let 1968 až 1989 a také politickým procesům v 50. letech. "Žáky podle učitelů nejvíc motivuje k zájmu o minulost sledovat filmy s historickou tematikou. Velmi podněcující je i svědectví pamětníků a návštěva významného místa, muzea či výstavy," uvádějí autoři průzkumu.

Učitelé žáky prý zaujmou hlavně regionální a válečnou historií, ale také takzvanými dějinami každodennosti. V tom jim pomáhá právě vyprávění pamětníků.

ČTĚTE TAKÉ:

Ohledně dalšího vzdělávání uvedlo 17 procent vyučujících, že se v posledních třech letech účastnilo dvou až třech vzdělávacích kurzů. Asi 14 procent se ale nevzdělávalo vůbec. "I kvůli nedostatku času nevyužívají učitelé plně potenciálu pomůcek a doprovodných materiálů pro výuku. Je proto nutné nabídnout jim lepší servis v podobě nabídky dalšího systematického vzdělávání," uvedli zástupci ÚSTR. Seminářů organizovaných ústavem se prý dosud zúčastnila tisícovka kantorů.

Hlavním cílem výuky dějepisu je podle vyučujících to, aby žáci uměli vyhledávat a zpracovávat informace a dokázali obhájit svůj názor. Podle některých by také měl také dějepis u dětí podpořit hrdost na svou vlast.

Nedostatek dokumentů

Přesto si ale 56 procent respondentů myslí, že schopnost kriticky zhodnotit historické poznatky má méně než čtvrtina žáků. Představy dětí o minulosti formují podle většiny dějepisářů filmy, média a také rodina.

Právě dokumenty jsou proto pro učitele jednou z nejvýznamnějších pomůcek, při přípravě kromě učebnic využívají také internet a přihlížejí k aktuálním událostem. Kantoři si pochvalovali také pořady České televize nebo projekt Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni, v rámci něhož mohou získat dokumenty a výukové materiály věnující se totalitě nebo normalizaci.

Autoři: ,