Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Z čeho se skládají krmiva. Je to celé hlavně o marketingu?

Magazín

  7:36
Výživa našich miláčků - psů a koček, je pro většinu z nás skoro stejně důležitá jako naše vlastní. Problémem je, že petfood, což je obor, který to celé zastřešuje, je z pohledu ekonomického obor stále rostoucí a proto se do obchodování s produkty pro psy a kočky pouští i ti, co chtějí pouze vydělat. Marketing v jakékoli podobě je zde opravdu mnohdy zajímavější a emotivnější než produkty samé.

Vyhrajte granule pro svou kočku foto: Shutterstock

Krmiva pro psy a kočky jsou po dlouhá léta oborem, kde je možné prodat zákazníkovi téměř cokoliv, aniž by věděl, co si vlastně kupuje. Přestože existovaly a stále existují příslušné zákony a vyhlášky, velmi dobře definující, co má obsahovat krmivo z pohledu surovin a v jaké podobě se má toto složení prezentovat, bylo a je velké množství značek, které tato nařízení částečně nebo úplně ignorují.

Čím můžeme krmit psa a kočku? Pozor dejte na pšenici a sóju v granulích

I proto stále vídáme obaly krmiv s vyobrazením různých exotických surovin, bylin, koření, ovoce a lososových steaků, zabírajících téměř celou plochu obalu. Skoro by se zdálo, že výrobek snad ani nic jiného obsahovat nemůže. Opak bývá pravdou. Ve skutečnosti tam tyto lákavé ingredience najdeme v mikroskopickém množství a pokud se jejich skutečný obsah dočteme, často bývá až za desetinnou čárkou. V této disciplíně jednoznačně exceluje zobrazování masa, hlavně čerstvého a to těch nejvybranějších partií. Je jasné, že i samotní výrobci takových krmiv konzumují zobrazované exkluzivní steaky spíše ve svátek. Tvrdou realitou ale je, že převážná většina krmiv vůbec žádné čerstvé maso neobsahuje a je vyráběna ze suchých surovin tzv. masových mouček, které se zobrazeným 400 g steakem nemají nic společného.

Pak už nastupuje matematika a jistá dávka odvahy. Když sečteme veškeré maso, které na obalu najdeme, tj maso v syrovém stavu s obsahem masové moučky a tuku, často se můžeme dostat ke kýženým 80%. Stokrát opakovaná lež se rázem stává pravdou a my přece chceme krmivo s 80% masa, i když jsme obsah masa ve skutečnosti nespočítali. Další část majitelů psů i koček také myslí, že oněch 80% je obsah bílkovin v krmivu. A to už je na pováženou. Takovou nálož bílkovin neměl ani tyranosaurus rex.

Dobře promyšlený byznys?

Jen pro zajímavost, i světový výrobce americká společnost Wenger - výrobce technologií (extrudérů) a světový lídr v jejich aplikaci pro petfood, se pozastavuje nad čísly obsahu masa, která výrobci uvádí na obalech svých značek, když ze své praktické zkušenosti ví, že to vůbec není reálné vyrobit. Do nabídkového řetězce pak vstupují další marketéři, tzv. „vykladači pravdy“ a je veřejným tajemstvím, že nejvlivnější platformou, která dnes formuje názor zákazníků, jsou sociální sítě, diskusní fóra, blogy a webové stránky různých hodnotitelů krmiv. Většinou ale samozvaných hodnotitelů bez náležitého vzdělání, pro které je to v lepším případě koníček, ale většinou dobře promyšlený byznys.

Za roky vzestupu potfoodu jako odvětví se dokonce podařilo vytvořit kategorie, tzv. ekonomy, premium, superpremium, ultrapremium, dokonce i hyperpremium. Normální člověk by si myslel, že tato „ sofistikovaná kategorizace“ vyplývá z nějaké vědecké metodiky o výživových potřebách zvířat ve vazbě na použité suroviny a jejich kvalitu. Nebo alespoň „z nějakého zákona“.

Miluje vaše kočka syrové maso? Odčervujte ji čtyřikrát ročně, radí veterinářka

A „světe div“ se, on je to zase jenom marketing v mixu s osobní odvahou výrobce svoji značku zařadit do určité kategorie bez ohledu na obsah. To si pak mnoho z nás ani nechce přiznat, že když kupuje drahé krmivo např. z USA, v nádherném trendy obalu s vlkem nebo mrskajícím se tuňákem, kupuje si v podstatě to samé, co nabízí řetězcové značky za třetinu ceny. Mezi profesionály v oboru se čím dál častěji a hlasitěji hovoří o tom, že spotřebitelé ani maloobchodníci nemají relevantní parametry pro měření skutečné kvality krmiv a většina z nich ani nechápe vztah mezi skutečnou kvalitou krmiva a potřebami zvířete.

A otázkou je, zda hlavně obchodníci budou mít chuť to změnit, když se v tom točí takové peníze. Aby to nevyznělo úplně pesimisticky, na trhu je i řada poctivých výrobců, kteří vidí hlavně zvíře a jeho reálné potřeby. Opět pro zajímavost, v loňském roce byla v USA publikována studie o detailním testování krmiv (6 krmiv pro psy a 6 krmiv pro kočky), které bylo financováno z dobrovolné zákaznické sbírky a organizované jednou webovou komunitou. Krmiva byla podrobena důkladnému laboratornímu testu z pohledu jejich garantovaného složení, obsahu živin včetně stopových prvků, přítomnosti nejčastěji se vyskytujících mykotoxinů, bakterií, obsahu kyseliny kyanurové a melaminu a také obsahu pentobarbitalu (sedativum používané k eutanazii zvířat).

Výše uvedené dokazuje, že zákazníky začínají zajímat informace sahající daleko nad rámec běžných kontrol, nechtějí být pouze „oblbovaným stádem“ a platit za něco, co v jimi zakoupeném pytli krmiva opravdu není. Vzhledem k tomu, že se rádi inspirujeme „amerikou“ , snad to příjde i k nám. Proto: ptejte se při výběru u skutečných odborníků. A jak je poznáte? O tom v některém z příštích článků.

Kočka není pes
Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.