11. listopadu 2009 14:46 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Za zápach u zpocených lidí může podle vědců bílkovinná molekula

Pot - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pot - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

Za nepříjemný pach u zpocených lidí může podle výzkumné studie jediná bílkovinná molekula. Všechny složky potu, které pak mohou zapáchat, totiž dopraví na povrch kůže právě tento "transportní protein".

Přišli na to podle agentury DPA vědci z výzkumného centra jednoho kosmetického koncernu v Hamburku. Výsledky dnes zveřejnil odborný list "Journal of Investigative Dermatology".

Složky potu pak na kůži rozkládají bakterie. Přitom vznikají látky, které zapáchají. "Touto studií se nám podařilo vyplnit velkou mezeru v chápání vzniku tělesného zápachu," uvedl Heiner Max, který vede badatelské oddělení firmy.

Vědci také odhalili rozdíl mezi Asiaty a Evropany. V některých oblastech Asie se prý totiž u 30 až 100 procent obyvatel charakteristický tělesný pach nevyskytuje. Tyto osoby nemají geneticky transportní protein ABCC11 aktivní. To se pravděpodobně u asijského obyvatelstva prosadilo díky volbě partnerů.

Upřednostňování méně zapáchajícího protějšku se totiž jeví jako přijatelné vysvětlení pro pozoruhodné rozšíření této genové varianty v Asii.

ČTK, Lidovky.cz

Audi A3 1,6 Sportbeck FSi, TOP STAV!

r.v. 2007, naj. 126 500 km, benzín