19. ledna 2010 11:20 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Zelený čaj může podle vědců blokovat rakovinu plic

Zelený čaj - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zelený čaj - ilustrační foto | foto: Reprofoto

LONDÝN Zelený čaj může poskytnout určitou ochranu proti rakovině plic, soudí experti, kteří zkoumali tuto nemoc na lékařské univerzitě na Tchaj-wanu. Výsledky jejich studie přinesly další důkaz, že pití tohoto nápoje má protirakovinné účinky, píše zpravodajský server BBC.

Účastníci výzkumu, kuřáci i nekuřáci, pili denně nejméně jeden šálek zeleného čaje. U všech se výrazně snížilo riziko rakoviny. Vědci zároveň zjistili, že ochrana před touto nemocí byla větší u lidí, kteří jsou nositeli určitých genů.

Zelený čaj

Zelený čaj se připravuje ze sušených listů asijské rostliny čajovník čínský (Camellia sinesis) a jeho pití je rozšířeno v Asii.

Na tomto kontinentě je také podíl mnoha druhů rakoviny mnohem nižší než v dalších částech světa, což vedlo odborníky k tomu, aby tyto dvě věci dávali do souvislosti. Bujení rakovinných buněk mohou zastavit polyfenoly obsažené v zeleném čaji.

Odborníci varují, že jejich závěry ale nic nemění na tom, že kouření má na zdraví velmi škodlivý vliv.

Studie ukázala, že u těch, kdo nepili zelený čaj, bylo pětkrát větší riziko rakoviny plic než u těch, kdo pili nejméně jeden šálek denně.

Mezi kuřáky u těch, kdo nepili zelený čas vůbec, bylo riziko nemoci dvanáctkrát větší než u těch, kdo pili nejméně jeden šálek denně.

Vědci analyzovali DNA lidí zapojených do studie a zjistili, že na snižování rizika rakoviny plic mají vliv určité geny.

Pijáci zeleného čaje, ať už kuřáci nebo nekuřáci, s určitým typem genu zvaného IGF1, mají zřejmě menší riziko rozvoje rakoviny plic než ostatní lidi pijící zelený čaj a mající jiné typy tohoto genu.

Odborníci upozorňují, že výsledky studie nemohou sloužit jako omluva pro lidi, že mohou klidně kouřit dál. "Kouření zaplňuje plíce 80 rakovinnými látkami. Pití zeleného čaje to nemůže kompenzovat."

Lidovky.cz, ČTK