26. srpna 2017 6:53 Lidovky.cz > Relax > Věda

Zeptali jsme se vědců: Co je červená rtuť? Existuje, nebo je to mýtická látka?

Červené krystaly minerálu cinabaritu (rumělky) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Červené krystaly minerálu cinabaritu (rumělky) | foto: Wikimedia Commons

Termín „červená rtuť“ se občas objevuje, zvlášť ve sdělovacích prostředcích, ale nikdy jsem nenašel nějakou soudnou odpověď, o co by mělo jít. Možná zde existuje souvislost s alchymií. Na otázku odpověděl prof. RNDr. Vladimír Karpenko, CSc., z katedry fyzikální a makromolekulární chemie Přírodovědecké fakulty UK.

V alchymii hrála již od starověku nesmírně významnou roli rumělka – sulfid rtuťnatý, který bývá obvykle červený. Při pokusech alchymistů vznikal též červený oxid rtuťnatý.

Interpretace různých experimentů se v alchymii pohybovala mezi realitou (rumělka se dá vyrobit ze rtuti a síry, a pak zase rozložit) a mystickým vysvětlením. V něm nešlo tolik o podstatu sloučeniny, ale o její barvu a o to, že vzniká ze rtuti. Následoval často složitý výklad, že existuje jakási „rtuť“ coby základ kovu, odlišná od té normální.

Tato zvláštní rtuť měla být prý také červená. Je to velmi komplikovaná záležitost, protože i proslulý kámen mudrců měl být červený (nejčastěji se tak tvrdilo).

V nedávné době se pak objevily zmínky o jakési červené rtuti, která má kdejaké účinky, dokonce jsem kdesi četl, že ničivé. Ale o tom nic nevím a kolegové z katedry anorganické chemie také ne.

Zeptejte se vědců

Neumíte si vysvětlit některé zákony přírody? Zajímá vás proč je obloha modrá, nebo proč si sova nemůže ukroutit krk? Zeptejte se vědců prostřednictvím rubriky serveru Lidovky.cz.

Otázky posílejte na e-mail internet@lidovky.cz a do předmětu napište: otázka pro vědce a nebo položte otázku přes Twitter s hashtagem # otazkaprovedce.

Prirodovedci.cz

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!