7. října 2017 6:20 Lidovky.cz > Relax > Věda

Zeptali jsme se vědců: Z jakých zdrojů se v polárních oblastech získává vitamin C?

Z arktického dna uniká metan | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Z arktického dna uniká metan | foto: Shutterstock

Severské oblasti poskytují pouze limitované množství rostlinné potravy. Přesto u obyvatel subarktických a arktických oblastí nepozorujeme zvýšený výskyt onemocnění spojených s nedostatkem vitamínů. Jak je to možné? Na otázku odpověděla Mgr. Zuzana Schierová z Hrdličkova muzea člověka a Přírodovědecké fakulty UK.

Lidé žijící v těchto oblastech mají řadu přizpůsobení, které jim umožňují život v nehostinném klimatu. Některá z přizpůsobení si ukážeme na následujícím příkladu. Jako Inuity či Eskymáky označujeme skupinu domorodých obyvatel, kteří obývají severní části Severní Ameriky a severovýchodní Asie.

Potřebné vitamíny získávají nejen z rostlinné stravy, ale také ze syrového masa a vnitřností (ostatně slovo Eskymák znamená v překladu jedlík syrového masa). Syrová strava obsahuje dostatek vitamínů a živin. Například vitamín C se vyskytuje v játrech a konzumace syrových jater postačovala k jeho dostatečnému přísunu i bez rostlinné složky. U tradičních Inuitských skupin nikdy nebyla zaznamenána onemocnění spojená s deficitem vitamínů.

Mezi jednotlivými skupinami obyvatel subarktických oblastí existují i odlišné potravní strategie a některé skupiny, které jsou úzce specializované pouze na lov a získáváním rostlinné potravy se nezabývají. Mnohdy žijí v oblastech, kde to ani není možné. Přesto i tyto kmeny mají ve svém jídelníčku rostlinou složku, kterou získávají především obchodem/výměnou s jinými skupinami Inuitů (tzv. vnitrozemští Inuité mají dostatečný přístup k rostlinné potravě a konzervují plody a bobule na období vegetačního klidu).

Velmi zajímavým fenoménem je přizpůsobení Inuitů na potravu bohatou na tuk a bílkoviny. Tučná inuitská strava by pro Evropana představovala účinný způsob, jak si rychle opatřit některou z civilizačních chorob (infarkt myokardu, ateroskleróza atd.). U Inuitů se ovšem žádné z těchto onemocnění nevyskytuje a tým vědců vedený Rasmusem Nielsenem se zabýval studiem genetických rozdílů domorodých Inuitů, Evropanů a domorodých Číňanů. Vědci odhalili, že u Inuitů se vyskytují alely, které mají souvislost s nižší produkcí mastných kyselin v těle a také se pravděpodobně podílí na i na snižování hladiny cholesterolu. Tyto alely se nacházely pouze u 3% testovaných Evropanů. Objevují se i kritické názory na tuto studii, které především poukazují na to, že tyto geny se nepodílí pouze na hospodaření s tukem v těle, ale i na dalších biochemických dějích.

Zeptejte se vědců

Neumíte si vysvětlit některé zákony přírody? Zajímá vás proč je obloha modrá, nebo proč si sova nemůže ukroutit krk? Zeptejte se vědců prostřednictvím rubriky serveru Lidovky.cz.

Otázky posílejte na e-mail internet@lidovky.cz a do předmětu napište: otázka pro vědce a nebo položte otázku přes Twitter s hashtagem # otazkaprovedce.

Prirodovedci.cz

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.