Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Živé modelky ve výlohách? 'Je to ponižující a sexistické'

Magazín

  7:00
Plastové figuríny zmizí a vystřídají je živé modelky, takový je záměr jedné modelingové a reklamní společnosti. Ve světě se prý tento trend již zabydlel. Je to ponižující a podporuje to stereotypní ideály krásy, shodují se odborníci na gender studies.

Nahradí figuríny ve výlohách živé modelky a živí modelové? foto: České modelky s.r.o.

Živá modelka bezpochyby zaujme kolemjdoucí mnohem víc než plastová figurína, na tom se shodují i odborníci zabývající se zobrazováním žen ve společnosti: "Myslím si, že to je z hlediska symbolického jen další strategie, jak prodávat ženská těla a ženskou 'krásu'," říká Petr Pavlík z Katedry genderových studií Univerzity Karlovy. 

Problém je podle něj v tom, že modelky rozhodně nebudou ve výkladech proto, že něco umí či něco ví: "Čili bude se posilovat představa, že se ženami lze nakládat jako s figurínami, které jsou tu jen na okukování, a neočekává se, že budou myslet," dodává.

ČTĚTE VÍCE:

Také spisovatelka a publicistka Eva Hauserová považuje zprávu o nahrazování plastových figurín živými lidmi za mírně znepokojivou: "Člověka skutečně hned napadne, že chápání ženy jako objektu už zachází do extrému a že tady jsou živé dívky využívány jako figuríny bez ducha," říká. Jelikož firma nabízí nejen ženy, ale i muže, není to podle Hauserové až tak znepokojivé.

Anketa

Co říkáte nápadu nahradit plastové figuríny živými modelkami?

Přijde mi výborný, aspoň zaujme 93
Nelíbí se mi, přijde mi ponižující a sexistický 140
Je mi to jedno, ať si každý dělá, co chce 323

Petra Havlíková z organizace Nesehnutí, která kromě jiného vede kampaň Proti sexismu v ulicích a organizuje soutěž Sexistické prasátečko, se nebojí ostřejších slov."Takovouto formu prezentace považujeme samozřejmě za sexistickou," říká. Podle ní zde budou živí lidé objektivizováni a je pravděpodobné, že to budou častěji ženy než muži. "Lidských zdrojů se jistě dá využít i efektivněji, než že jim přikážete 8 hodin stát ve výloze," dodává.

PODÍVEJTE SE NA SEXISTICKÉ REKLAMY:

Její slova potvrzuje Anna Kotková z organizace Gender studies. "Pokud figurínu ve výloze imituje člověk, degraduje to jeho osobnost, stává se "ramínkem na šaty", a to doslova. Je to ponižující redukce člověka pouze na tělo, které je vystaveno na odiv. Nabízejí se paralely s prostitutkami ve výlohách veřejných domů," varuje.

Také podle Hauserové není takové vystavování důstojné, ale ve svém soudu je mírnější: "Tady bych se přikláněla k liberálnímu pohledu - pokud to někdo dělá dobrovolně a dokonce rád, protože v sobě má určitou dávku exhibicionismu, je to v pořádku," uzavírá.

Co si myslíte o projektu Živé modelky ve výlohách?

"Takovouto formu prezentace považujeme samozřejmě za sexistickou. Otázkou zůstává, jaké bude konkrétní provedení - modelky/modelové v podobné situaci mohou dotvářet reklamu svým oblečením, gesty a dalšími faktory. To může činit reklamu méně a více sexistickou. Faktem ale zůstává, že živí lidé zde budou objektivizováni a je pravděpodobné, že to budou častěji ženy, než muži. Budou reprezentovat pouze oblečení, které budou mít na sobě, tím symbolicky přestanou být osobnostmi. Nehledě na to, že lidských zdrojů se jistě dá využít i efektivněji, než že jim přikážete 8 hodin stát ve výloze."
Petra Havlíková, Nesehnutí

"Modeling vytváří stereotypní ideály krásy, které, pokud jde např. o štíhlost postavy, jsou nereálné, snaha o jejich napodobení může být zdraví škodlivá, přitom ovlivňují obrovské množství žen i mužů. 
Figuríny na šaty jsou napodobeniny modelů a modelek, ale mají míry mnohdy ještě extrémnější, zmíněné ideály krásy můžou být dovedeny ad absurdum, protože se jedná o kus plastu. Pokud je tomu naopak a figurínu ve výloze imituje člověk, degraduje to jeho osobnost, stává se "ramínkem na šaty", a to doslova. Je to ponižující redukce člověka pouze na tělo, které je vystaveno na odiv. Nabízejí se paralely s prostitutkami ve výlohách veřejných domů."
Anna Kotková, Gender Studies

"Myslím si, že to je z hlediska symbolického jen další strategie, jak prodávat ženská těla a ženskou "krásu". Tyto modelky nebudou ve výkladech proto, že něco umí či něco ví, ale proto, že jsou to ženy, jejichž těla vyhovují převládající představě o ženské kráse (ač tam asi bude i několik mužů, ale těch bude zřejmě výrazně méně). Čili bude se posilovat představa, že se ženami lze nakládat jako s figurínami, které jsou tu jen na okukování (převážně muži) a neočekává se, že budou myslet. Dalším důsledkem bude upevňování konkrétního ideálu ženské krásy, ačkoliv jej drtivá většina žen v naší společnosti nesplňuje a zřejmě souvisí s rostoucím výskytem poruch příjmu potravy u stále mladších dívek (anorexie, bulimie)."
Petr Pavlík, Katedra genderových studií FHS UK

"Člověka skutečně hned napadne, že chápání ženy jako objektu už zachází do extrému a že tady jsou živé dívky využívány jako figuríny bez ducha. A samozřejmě bych se ráda zeptala, proč má jít jen o "modelky" a nikoli o mužské modely, když obchody jistě chtějí prodávat i pánské zboží? Souvisí to s oním zažitým stereotypem, že všichni - muži i ženy - rádi koukají na přitažlivé mladé dívky, zatímco s přitažlivými mladými hochy je to komplikovanější? Pokud by zpráva zahrnovala i mužské modely, nebyla by tak znepokojivá. Pak je tu ovšem otázka, co takové vystavování dělá s lidskou důstojností a zda je to vůbec etické. Tady bych se přikláněla k liberálnímu pohledu - pokud to někdo dělá dobrovolně a dokonce rád, protože v sobě má určitou dávku exhibicionismu, je to v pořádku."
Eva Hauserová, spisovatelka

Autor: