8. března 2017 14:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Informace o léčbě či výběr nemocnice. Znáte svá pacientská práva?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Pacient v nemocnici - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pacient v nemocnici - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Svobodně si vybrat zdravotnické zařízení, být správně a srozumitelně informován o léčbě, nahlížet do zdravotnické dokumentace nebo třeba doprovodit své dítě při hospitalizaci v nemocnici, to jsou jen některá z práv pacientů.

Vstupem do ordinace se z nás stávají pacienti, kteří mnohdy pomyslně tahají za kratší konec provazu. Vlivem nemoci jsme oslabení. Nemáme tolik odborných znalostí jako lékaři, a tak jim mnohdy nerozumíme. Cítíme obavy a naše schopnost rozhodnout se může být ovlivněna. To ale nic nemění na tom, že jako pacienti máme práva, která nám garantují zákony. Díky nim nejsme v nerovnoprávném postavení, ale stáváme se pro lékaře partnery. Základem je, abychom svá práva také znali.

Na vizitě se detaily nesdělují

Základním právem pacientů je právo na srozumitelné vysvětlení zamýšleného vyšetření i navrhované péče. Povinností lékaře je pak vše vysvětlit tak, aby to pacient pochopil a rozuměl tomu, co jej čeká.

Už samotné sdělení informací má svá pravidla. „Samozřejmě u vizity v nemocničním pokoji, kde jsou přítomni také ostatní pacienti, se sdělují jen obecné informace. Potřebujeme-li s pacientem probrat podrobně jeho léčebný plán a zdravotní stav, děje se tak v soukromí, kde pacient může rovněž klást doplňující dotazy ohledně svého zdravotního stavu a léčby,“ popisuje Kristina Krausová, manažerka kvality a ošetřovatelské péče společnosti AGEL.

Práva pacienta

To souvisí s právem pacienta na soukromí, tedy že se citlivé informace o jeho zdraví nedozví někdo nepovolaný. Pacient má také právo se rozhodnout nebýt informovaný a určit osobu, se kterou budou lékaři komunikovat.

Až na výjimky si každý pacient může vybrat, kde se bude léčit. Zdravotnické zařízení vás však nesmí odmítnout jen tak. „Jedná se například o situace, kdy je naplněná kapacita, o provozní důvody či o odmítnutí kvůli nedostatečnému personálnímu zabezpečení či technickému vybavení. Případně jde o pojištěnce, s jehož zdravotní pojišťovnou nemá zdravotnické zařízení uzavřenou smlouvu,“ popisuje Jolana Těšinová, přednostka Ústavu veřejného zdravotnictví a medicínského práva 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.

Na druhé straně nemůžete být odmítnuti v opravdu krizových situacích, jako je porod nebo jiné akutní případy.

Ve středeční příloze Medicína a věda si dále přečtěte:

* Léčbu můžete odmítnout

* Nevíte si rady? Obraťte se na pojišťovnu

* Mikrobi pomáhají léčit

LUDMILA HAMPLOVÁ - Autorka je spolupracovnicí redakce
  • 0Diskuse